Du ska inte tro det blir jul, ifall inte nån sätter fart.
Baserat på forskning har det psykologiska gymmet Habitud satt ihop 24 psykologiska träningstips för att ta till vara på den positiva effekten som julen faktiskt kan ge. Istället för att säga att du gillar eller ogillar julen får du med “Min habitudkalender” träningstips som hjälper dig att skapa julen på det sätt som du själv trivs med. Se till att inte missa några luckor!

Lucka 19: Bli lyckligare med (jul)musik

Julen närmar sig och anses av många vara en lycklig högtid. Kanske känner du lyckans värme sprida sig i kroppen reda nu? Inte? Då vill jag att du ska bestämma dig för att känna dig lyckligare. Ta tio sekunder och försök innan du läser vidare.
Var det svårt? Du är inte ensam att tycka det. Att styra hur vi känner är nästan en omöjlighet. I en studie av psykologerna Yuna Ferguson och Kennon Sheldon användes musik för att underlätta processen att försöka vara lyckligare, närmare bestämt en bit ur “Rodeo” av Aaron Copland. De fann att försökspersoner som lyssnade på positiv musik samtidigt som de försökte känna sig lyckligare rapporterade att de kände sig lyckligare efteråt, jämfört med de som endast passivt lyssnat på musiken. Musik som väcker glädje är ofta rytmisk och harmonisk, samt har snabbt tempo.

Utmaning: Ladda lyckobatterierna inför jul och lyssna på en låt med snabbt tempo, är rytmisk och harmonisk och försök under tiden att förbättra ditt humör – försök helt enkelt att vara lite gladare. Klicka här för att lyssna på den låt som användes i experimentet. Eller varför inte lyssna på den klassiska juldängan Nu är det jul igen?

Klicka här när du gjort utmaningen så får du feedback!