Du ska inte tro det blir jul, ifall inte nån sätter fart.
Baserat på forskning har det psykologiska gymmet Habitud satt ihop 24 psykologiska träningstips för att ta till vara på den positiva effekten som julen faktiskt kan ge. Istället för att säga att du gillar eller ogillar julen får du med “Min habitudkalender” träningstips som hjälper dig att skapa julen på det sätt som du själv trivs med. Se till att inte missa några luckor!

Lucka 5: Hög av julklappar

Den bästa belöningen är som en inslagen julklapp. Lite oväntad. Det är ofta roligare att få en inslagen bok än en oinslagen. Om du vill skapa en vana som är viktig för dig underlättar det om du belönar dig själv ordentligt. Beteendeforskaren B.F Skinner fann att slumpmässig belöning var väldigt kraftfull när det till exempel gällde att få duvor att picka i olika mönster. I den vanliga världen kan vi se att enarmade banditer, mobilspel och sociala medier använder sig av stora och oväntade belöningar för att skapa vanor. Samma princip kan du använda för att göra sådant som är bra för dig.

Utmaning: Skapa tio julklappar till dig själv. Från stort till smått. Det kan vara lappar där du säger att du får dricka kaffe eller så slår du in ett plagg du köper till dig själv men ännu inte använt. Öppna en julklapp varje gång du gjort något som är viktigt för dig. Kanske en vana som du bestämt att du ska börja med? Som att träna. För att göra det ännu mer överraskande kan du göra denna utmaning med en kompis där ni ger varandra tio julklappar.

Klicka här när du gjort utmaningen så får du feedback!