Du ska inte tro det blir jul, ifall inte nån sätter fart.
Baserat på forskning har det psykologiska gymmet Habitud satt ihop 24 psykologiska träningstips för att ta till vara på den positiva effekten som julen faktiskt kan ge. Istället för att säga att du gillar eller ogillar julen får du med “Min habitudkalender” träningstips som hjälper dig att skapa julen på det sätt som du själv trivs med. Se till att inte missa några luckor! Anmäl dig till Min Habitudkalender här och få dagens utmaning per mejl.

Lucka 23: Träna på äkta tacksamhet

På julen finns det många anledningar att uppleva glädje. Både umgänget, maten och dekorationerna kan vara mer ambitiösa än till vardags, och en källa till uppskattning för alla sinnen. Men förhöjda ambitioner kan också vara en källa till stress. Och mitt i julstressen är det lätt att missa allt det goda man har kämpat för. Ett sätt att ta tillvara på alla goda upplevelser är tacksamhet. I den här studien från år 2003 fann psykologiforskarna Emmons och McCullough att vi kan uppleva fler sköna känslor i vardagen genom enkla tacksamhetsövningar. Genom tacksamhet tränar vi vår hjärna på att se och uppmärksamma det goda som julen och förberedelserna innan har att erbjuda.

Utmaning: Sätt dig i två minuter och tänk på tre saker som du är tacksam för. Det kan vara något så enkelt som att du är tacksam för att kanel doftar gott.

Klicka här när du gjort utmaningen så får du feedback!