Du ska inte tro det blir jul, ifall inte nån sätter fart.
Baserat på forskning har det psykologiska gymmet Habitud satt ihop 24 psykologiska träningstips för att ta till vara på den positiva effekten som julen faktiskt kan ge. Istället för att säga att du gillar eller ogillar julen får du med “Min habitudkalender” träningstips som hjälper dig att skapa julen på det sätt som du själv trivs med. Se till att inte missa några luckor!

Lucka 16: Mindre konflikt med förberedelse

Vid jul spenderar många tid med sina nära och kära. Vissa har höga förväntningar att hinna prata om saker som annars inte hinns med och riktigt mysa den tiden man har tillsammans. Andra kanske är mer skeptiska över hur mysig julen egentligen kommer bli. Oavsett är det inte ovanligt att konflikter uppstår som ett inslag i firandet. Då kan det vara bra att vara förberedd. Den numera pensionerade professorn Kathleen Reardon är en ledande auktoritet inom ibland annat interpersonell kommunikation. Hon menar att vi med upp till 75 procent kan kontrollera hur andra behandlar oss genom att kontrollera våra egna reaktioner på andras beteenden. Hon menar att om du brukar hamna i luven med någon kan du undvika detta i framtiden genom att agera på nya sätt.

Utmaning: Fundera över någon eller några bland familj/vänner som du riskerar att hamna i konflikt med vid julbordet. Skriv ner hur du brukar reagerar när ni bråkar. Skriv sedan ner tre alternativa sätt du skulle kunna reagera på.

Klicka här när du gjort utmaningen så får du feedback!