Du ska inte tro det blir jul, ifall inte nån sätter fart.
Baserat på forskning har det psykologiska gymmet Habitud satt ihop 24 psykologiska träningstips för att ta till vara på den positiva effekten som julen faktiskt kan ge. Istället för att säga att du gillar eller ogillar julen får du med “Min habitudkalender” träningstips som hjälper dig att skapa julen på det sätt som du själv trivs med. Se till att inte missa några luckor!

Lucka 15: Håll dig själv i handen i jul!

I jultider sägs det att man blir snäll mot andra om man äter pepparkakor. Men man kanske lätt glömmer bort att vara snäll mot sig själv i julrushen. Om du tycker att det är svårt att ändra sättet du ser på dig själv inifrån och ut kan du istället ta en genväg och försöka förändra hur du behandlar dig själv utifrån och in. Beröring får kroppen att sända ut det lugnande hormonet oxytocin och enligt psykologiprofessor Kristin Neff vid University of Texas, som ägnat större delen av sin forskargärning åt att studera självmedkänsla, kan man vara snäll mot sig själv med hjälp av lugnande kroppsliga gester. Som till exempel att hålla sig själv i handen.

Utmaning: När du märker att du kritiserar dig själv när du gör ett misstag i julstressen eller när du går igenom en svår erfarenhet – testa att hålla dig själv i handen, lägga en hand över bröstet eller smek med händerna över dina kinder.

Klicka här när du gjort utmaningen så får du feedback!