Du ska inte tro det blir jul, ifall inte nån sätter fart.
Baserat på forskning har det psykologiska gymmet Habitud satt ihop 24 psykologiska träningstips för att ta till vara på den positiva effekten som julen faktiskt kan ge. Istället för att säga att du gillar eller ogillar julen får du med “Min habitudkalender” träningstips som hjälper dig att skapa julen på det sätt som du själv trivs med. Se till att inte missa några luckor!

Lucka 10: Tydliga roller ger mindre stress

Hinner du njuta av julaftonens lugn eller har du fullt upp att serva alla med mat? Och städa… och tända ljus? Inom arbetslivet är stress den vanligaste orsaken till sjukskrivning idag. Stress, i sin tur, ökar risken för både stroke och hjärt- och kärlsjukdomar. Men ibland kan även vissa familjesammankomster kännas som arbete – åtminstone för vissa. Psykologen och hjärnforskaren Agneta Sandström menar att en anledning till den ökade stressen i arbetslivet beror på att arbetslivet har förändrats drastiskt de senaste åren och att både arbetsgivare och arbetstagare har uppfattningen att den bästa anställda är den som alltid är på topp, gör sitt bästa hela tiden, alltid är flexibel och aldrig är lat. Samma utopiska bild om prestationer kan följa med i familjelivet när det kommer till att leverera en perfekt jul. Ett tips Sandström ger för att minska stress i arbetet är att noga tillse att varje yrkesbefattning har tydligt avgränsade arbetsområden – chansen finns att samma tips kan ge hela familjen en fröjdefull jul.

Utmaning: Föreslå ett möte då ni diskuterar vem som ska göra vad, både inför och på julafton.

Klicka här när du gjort utmaningen så får du feedback!