Tror du att kärleken kan vara livslång? Eller vill du att den ska vara det, men börjar tvivla?

Här är 5 handfasta kärleksråd som fungerar.

1. Vänta inte på känslorna. Föreställningen att kärlek är en känsla och när den inte finns där är relationen död, är en myt vi behöver slå hål på.
Känslor är flyktiga, de kommer och går. Men om du fortsätter att agera kärleksfullt kommer känslan tillbaka. Gör inte misstaget att agera först när du känner kärlek – agera för att skapa känslan.

2. Gör det du kan. Du kan önska, men kommer aldrig kunna styra hur din partner agerar. Däremot kan du välja vad du själv gör. Gör allt DU kan för att relationen ska fungera. Det kan röra sig om att vara tydligare (be om det du vill ha och tacka nej till det du inte vill), eller bli mer medkännande, accepterande och ömsint. Se kärleken som en löpande process ni behöver jobba för.

3. Var realistisk. Släpp föreställningen om den perfekta partnern, den illusionen får oss att tro att bara vi hittar en felfri person kommer kärleken leva för alltid utan motstånd. Det stämmer inte. Att leva tätt inpå en annan individ innebär att ta del av både positiva och negativa sidor.

4. Fokusera positivt och säg tack. När relationen är i en svacka är det lätt att bara se sin partners brister. Var då extra noga med att varje dag lägga märke till saker du uppskattar med din partner. Tänk också tillbaka på när ni träffades, roliga saker ni gjort och hur mysigt det är att ha sällskap vid frukostbordet. 
Och var generös med att berätta för din partner vad han/hon betyder för dig. VAR inte bara tacksam, säg det också. Ofta.

5. Acceptera läget. Livet består av toppar och dalar, glädje och sorg. Och det är okej att vara nere. 
Inga tankar är dåliga eller förbjudna, du behöver inte stoppa dem – acceptera att de finns där och låt dem sedan passera. Tankar och känslor kommer och går, de är inte beständiga.

 Tipsen är hämtade ur boken Kärlekens act (natur och kultur) av Russ Harris.
ACT står för Acceptance and commitment therapy (Acceptera och engagera terapi) och är en utveckling av den kognitiva beteendeterapin, KBT.