En glad och god påsk behöver inte innebära mängder av socker, fett och extravolanger kring midjan. Välj smart påskmat och njut sunt i år. Här är fem smarta tips.

1. Ägga loss. Ägg innehåller nästan alla näringsämnen vi behöver. Förutom viktiga proteiner och fettsyror finns merparten av alla vitaminer, mineraler och antioxidanter i ägg. Så unna dig en ägghalva extra. Och kanske en god äggröra till frukost.

EAT CLEAN - Massolit Förlag

2. Tänk kvalitet. Självklart ska du njuta av sötsaker. Men istället för att gå loss på mängder med lösgodis och kakor – välj endast det bitar du verkligen tycker om. Och varför inte lyxa till det med lite fin, mörk choklad till kaffet? Du missade väl inte gårdagens blåbärstårta? Testa också de här hallongrottorna på kakfatet. Lika gott, mycket bättre.

hallongrottor

3. Fiskfrossa. Lax, sill och strömming är alla fullpackade med nyttiga fetter. Njut av dem med gott samvete.
Den här fisken är to die for! Testa och smaklökarna kommer dansa tango med vårkänslorna.

Ugnsbakad_gös

4. Strössla med nyttigheter. Låt din påskbuffé bli lite extra färggrann och varierad med hjälp av grönsaker, rotfrukter, bär, frukt och nötter. Ju mer nyttigt det finns att välja mellan och äta, desto mindre plats blir det för det onyttiga. Kanske lite grillad paprika med persilja och sherryvinäger eller vårsallad med morot.

Grillad_paprika

5. Påskpromenera. Våren är här – så insup den. Inför en ny påsktradition. En promenad i naturen, gärna med kaffepaus. Testa de här kardemummabollarna till fikat.

kardemummabollar