Vi frågade Pt-Fia vilken som var hennes favoritövning i trappa. Hon svarade tveklöst: kräldjuret. Så: Givetvis vill vi bjuda er på ett riktigt kräldjur hämtat från boken Trappträning av Sofia Sjöström Ståhl.
Ut och möt hösten i trappan nu!

Kräldjuret
Grundutförande:

Ställ dig i en planka i trappan, precis som på sidan 24. Spänn hela kroppen och känn att du drar in ”svansen mellan benen” så att du får en djup, gärna brännande, kontakt med magmusklerna. När du hittat positionen böjer du armarna en aning och håller kvar.
Stärker: core, armar, ben och rumpa.
pt-fia5

pt-fia6

Med benlyft:
Utgå från grundpositionen men behåll armarna sträckta. Spänn magen och lyft upp ena benet så att tårna nuddar samma trappsteg som dina händer, dra snabbt tillbaka benet och upprepa rörelsen med andra benet.
Stärker: core, rumpa, armar, balans och koordination.
pt-fia1

Med grodhopp:
Börja i grundutförandet. Böj benen och ta sats, hoppa upp ett par trapp- steg. Flytta raskt upp händerna ett par trappsteg, hoppa upp ett par trapp- steg och upprepa rörelsen tills du når slutet av trappan. Viktigt att hela tiden behålla en spänd mage.
Stärker: ben, rumpa, balans, koordination och kondition.
pt-fia2
pt-fia3

Med hopp:
Utgå från grundutförandet med skillnaden att du nu sätter fötterna några trappsteg närmare händerna. Hoppa sedan jämfota upp och ner samtidgit som du håller emot med händerna (som är kvar på samma trappsteg ge- nom hela övningen). Viktigt att hela tiden behålla stödet i magen.
Stärker: armar, axlar, balans, koordination och core.
pt-fia4

Tips!
Du hittar fler av PT-Fias smarta trappövningar i boken ”Trappträning”.
omslag