Visste du att morötter och pinjenötter som äts tillsammans är en riktig dunderkombo för ditt immunförsvar?!
Morotens a-vitamin stärker ditt försvar och zinken i pinjenötterna hjälper kroppen att ta upp a-vitaminen.

Här är tre delikata sätt att avnjuta dunderkombon:
(Smaka dig fram till exakta mängder. Med rena och bra råvaror som nedan kan smaken inte bli fel.)

Råriven klassiker
Så enkelt, fort och gott. Råriv morötter, pressa över citron, strö över frusen persilja efter smak. Strö över färska eller lätt rostade pinjenötter, lite flingsalt och nymalen svartpeppar.


Ugnsbakade morötter

Skala och skär upp några morötter och dina favoritrotsaker, skicka gärna med lite lök och vitlök på plåten också för ett smaklyft. Ringla olivolja över, salta, peppra och rosta i ugnen på cirka 180 grader i cirka 25 minuter eller till rotfrukterna är al dente.
Tillsätt pinjenötter på plåten de sista 5-10 minutrarna för att ge dem fin färg.


Mumsig morotssoppa (favorit!)

Skala och grovhacka 4-5 morötter. Fräs en lök, 2-3 cm riven ingefära och tre vitlöksklyftor i lite kokosolja. Häll på morötterna och täck med vatten (vattnet ska precis täcka). Lägg i grönsaksbuljong och koka upp. Låt koka cirka 10 minuter.
Mixa sedan soppan innan du smaksätter med färsk limesaft och sedan rundar av soppan med en dl kokosmjölk.
Smaksätt med salt och nymald svartpeppar.
Servera med rostade pinjenötter.