Ljusterapi och frisk luft. En skjuts av endorfiner och avslappning för hjärnan. Omväxlande terräng som ger pulsen sitt och ljuv meditation för hjärnan. Utomhusträning vintertid har en mängd fördelar du inte vill gå miste om.
För kallt, säger du. Tänk om och klä dig rätt! Här ger Helly Hansens expert tipsen du behöver för sköna löp- och skidpass i vinter.

1. Klä dig inte för varmt. Du ska hålla din kropp varm under träningen, men tänk på att du ska röra på dig. Håll dig till tumregeln att det ska kännas lite kyligt de första fem minuterna. Då är du antagligen lagom klädd för att klara ett löppass utan att bli för varm längs vägen.

2. Välj tunna plagg. Det kommer väl knappast som en nyhet att flera lager kläder är att föredra. Men om det översta lagret är en dunjacka lär du knappast känna dig fri i dina rörelser. Två lager räcker oftast, och då ett underställ plus ett vindskyddande lager. Välj underställ efter träningsambition. Under ett lågintensivpass kan det vara bra med ett i ull, som håller dig varm. Ska du ta i och springa intervaller väljer du ett ställ i polyester som transporterar bort svetten från huden.
I bitande kyla kan du lägga till ett tredje lager, gärna ett i ull, som du bär mellan underställ och vindskydd. Det finns också vindskyddande plagg som är klädda i fleece på insidan så att du håller dig varm.

3. Glöm inte bort de ”små kroppsdelarna”. Underkläderna närmast huden (trosor och kalsonger alltså) är viktigare än de flesta tror. Tänk på samma sätt som med underställ – ull om du inte kommer att köra ett svettigt pass, annars polyester. En skön mössa eller pannband om du är frusen och ett par smidiga vantar är bra. Har du kalla fingrar finns hybrid-alternativ, det vill säga fingervantar med ett lock att fälla över fingrarna när de är som kallast. Och – om du tänker ta en skryt-selfie ute i spåret rekommenderas vantar med sk tech-tip, så slipper du krångla med stavar och vantar. Håll alla delar av kroppen varm. Låt inte hälsenan vara otäckt, då riskerar du att skada dig. Höga strumpor rekommenderas.

Och en sak till – kom ihåg att kläderna inte är viktigast. Det viktigaste är att du kommer ut.

Tips: Helly Hansen jobbar med underställ med ett hudnära lager i polyester-materialet Lifa, som på stört stöter ut svetten till nästa lager tyg. Svetten hamnar på utsidan av plagget i stället för att stanna vid kroppen och kyla ner dig. Healthy Living-redaktionen har varit med och sett hur vatten som hälls på plagget direkt absorberas till plaggets yttersta lager. Det fungerar! Plaggen finns både med ytterlager av polyester och ull.

AW14

 

Artikeln är ett samarbete med Helly Hansen. På bilden: Helly Hansen Warm Run LS