Text av Sofia Sivertsdotter:

Min favoritpoet Maya Angelou sa en gång såhär: “Let gratitude be the pillow upon which you kneel to say your nightly prayer. And let faith be the bridge you build to overcome evil and welcome good.” Tacksamhet är inte något man automatiskt känner eller får, utan något som aktivt skapas varje dag, precis som alla andra känslor, relationer och projekt.

Hur brukar du börja och avsluta din dag? Hur tror du att din nattsömn skulle förändras om du varje kväll avslutade dagen med att i 5 minuter fokusera på allt som du är tacksam för? Tacksamhet kan hjälpa oss att få perspektiv på saker och ting. Efter en dag på sjukhus, blir vi plötsligt tacksamma för dagarna som vi inte behöver spendera där. Tacksamheten kan också hjälpa oss att njuta av det vi har och inte bara fokusera på det vi ännu inte har uppnått, fått eller blivit.

Visste du att forskning visar att om vi utövar tacksamhet regelbundet kommer vi att känna oss lyckligare, vara mer hälsosamma och mer positiva än våra medsystrar och bröder som inte skapar denna vana. Vi hanterar motgångar bättre, får bättre självförtroende, uppskattar vårt jobb mer, förbättrar våra relationer och får en större känsla av mening. Och det kan vara så enkelt att zooma in rätt saker i livet! Vilka 3 människor förgyller mitt liv allra mest och oftast? Vilka inspirerar mig att utvecklas som människa? Vilka personliga val är jag tacksam för i mitt liv? Vad tar jag för givet i dag och hur kan jag ändra på det? Tacksamheten går dit vi riktar den.

När du känner eller uttrycker tacksamhet kommer du automatiskt i kontakt med själen och får med det lättare tillgång till visdomen där inuti. Ett snabbt sätt att låta tacksamheten växa är att skriva brev till människor som betyder eller har betytt mycket för dig. Hederliga brev på papper blir mer personliga, men e-post och sms går också fint. Se vad som händer med dig, personen du skriver till och er relation efter att du postat dina rader. Skulle du själv tycka om att få ett sådant brev?

Eller ta en tacksamhetspromenad. Avsätt 10 minuter till fots och fokusera på allt som kommer i din väg som du känner dig tacksam för. Bussar som kör människor till jobbet, tak över huvudet för stadens befolkning, blommor som står för grönska och vind i ansiktet som när själen. Du har säkert dina egna sätt att förstora tacksamheten – hur vill du omsätta dem i handling den kommande månaden?

Tips! Du får mer inspiration av Sofia Sivertsdotter i hennes blogg!