Kryper det lite i kroppen när slutet på semestern närmar sig. Hur ska jag orka? Hur ska jag hitta arbetsglädjen? Christina Stielli är föreläsare och författaen bakom boken ”Skapa arbetsglädje”. Hon hävdar att det går att träna sig till ett förhållningssätt till livet som gör det enklare att möta motgångar och de lite gråare delarna av vardagen.
– Vi har en mängd väl utarbetade strategier när det handlar om fysisk träning, om maten, hur rumpan ska bli starkare och hur vi ska klara av att inte pressa i oss socker.
Men vår inställning till livet är ofta att ”det får bli som det blir”. Riktigt så är det inte. Även ett ”mindset” är en färskvara och kräver träning. Hur vi hanterar saker beror inte bara på arv och miljö. Jag tränar dagligen för att springa ”livets marathon”, säger hon.

Här är Christinas fem tips för att hitta arbetsglädjen efter semestern:

1) Om du har möjlighet – gå tillbaka till jobbet mitt i veckan. På så vis blir första veckan efter semestern en halv vecka. Alla älskar halva veckor. Du får en chans att starta upp hjärnan och kroppen i lugnare takt i stället för att gasa upp till hundra direkt. Var snäll mot dig själv och börja försiktigt.
2)Planera in något i höst. Se till att ha något kul att se fram emot, så att du inte förfasas över den tid du har framför dig till nästa sommarsemester. Det går att förgylla arbetsåret med små guldkorn – se till att göra det.
3)Träna på din attityd. Tillstånd smittar väldigt fort. Gnäller du, gnäller andra och stämningen blir tråkig. I stället för att prata om hur jobbigt det är att vara tillbaka – berätta om allt härligt du gjort på semestern. Det sprider en skön atmosfär i lunchrummet.
4) Bevara semesterkänslan. Sätt lite guldkant på arbetsveckan genom att äta lunch ute i det gröna. Ta med vattenmelon och oliver, eller en god kaffe. Låt inskolningen in i höst och jobb ta lite tid. Var snäll mot dig själv.
5)Strukturera din tid. Det är lätt att komma tillbaka och överrumplas av allt det arbete du har framför dig. Sätt dig ner och prioritera bland uppgifterna innan du sätter igång. Kanske kan du låta autosvaret i mejlen ligga kvar någon dag och låta folk tro att du fortfarande har semester så att du kan ta tag i ett par surdegar innan det ramlar in nytt.

Vår expert: Christina Stielli är föreläsarae och författare. Förutom ”Skapa arbetsglädje” har hon också skrivit boken ”Jag vill vara glad”. Från och med juli (2017) gör hon podden ”Självklart med Mia och Christina” tillsammans med Mia Törnblom.