Du hade kanske precis börjat vänja dig vid att riva ner ingefära i allt när du fick veta att du skulle börja varje dag med citronvatten. Eller var du kvar vid grönkålen som skulle bli chips?
Vi vill ha trender, hänga med på det senaste, även när det gäller mat. Och det svänger fort. Någon skriver om en grönsaks hälsofördelar och andra hakar på. När vi har sett gurkmejans fantastiska egenskaper dryftas på mer än tre ställen – då måste det ju vara något alldeles extra med den.
Men vad är sant och vad är ren nonsens? Svårt att veta. Så vi frågade ett proffs – Kristina Andersson, näringsfysiolog och WH:s kostexpert.

Hon har hjälpt oss att ta pulsen på några av de ingredienser som anses vara bra för… tja, allt möjligt idag.

Vad säger näringsfysiologen om…

…Citronvatten?

– Njae. Det finns inga vetenskapliga artiklar som bekräftar att citronvatten skulle vara speciellt bra. Men citron som råvara är bra. Fibrerna, pektinet i citronen är bra att få i sig, men då är det ju hel citron vi ska äta och inte några droppar citronsaft i ett glas vatten. Men citronvatten är ju inte onyttigt, så gillar man det och känner att man gör något bra för sig själv så kan man ju absolut fortsätta att börja dagen med ett glas.

…Ingefära och gurkmeja?

– De här två innehåller en massa fytokemikalier och antioxidanter – ämnen som har positiv effekt på hälsan. De skyddar oss från fria radikaler, de är antiinflammatoriska, vilket i sin tur kan minska risken för cancer, hjärt- kärlsjukdomar och inflammatoriska besvär.

Hur mycket behöver vi stoppa i oss för att få de positiva effekterna av ingefära och gurkmeja då?

– När det gäller ingefära rör det sig om några få gram om dagen. Rekommendationen för gurkmeja är ungefär en matsked per dag. Det man ska veta är också att de positiva effekterna av gurkmeja förstärks om du samtidigt äter svartpeppar eller just ingefära.

Hur ska man äta de här ”rötterna”?
– Du kan äta både hela roten eller pulverform. Själv föredrar jag ingefära som rot. Det är ju både gott och lätt att få tag på. Att överhuvudtaget börja använda de här råvarorna kommer att ge positiv effekt. Men det bästa är att riva ner ingefäran i en smoothie, att inte bara pressa ner juicen från den. Då får du ut mer nyttigheter ur den.

….kokosolja?

– Hmmm, här har man kanske överdrivit fördelarna något. Kokosolja är inte dåligt på något sätt. Kokosolja är ett mättat fett med korta och medellånga fettsyror, vilket är att föredra framför mättade fetter med långa fettsyror. Så kokosolja är bättre att äta än till exempel animaliska fetter. Men kokosolja har lanserats som lösningen på alla problem och så långt tycker jag inte att vi ska sträcka oss. Fetter med kortare fettsyror är lättare för kroppen att omsätta och transportera och därmed lättare att förbränna. Men det innebär inte att vi förbränner fettet utan insats. Så slutsatsen måste bli att du inte ska vara rädd för kokosfett, men att du fortfarande ska ha ett balanserat intag.

…superfoods?

– Alla växter vi kan äta innehåller mer eller mindre fytokemikalier. Så att få i sig växter är superbra för oss. Och vill man få i sig lite extra av det i form av superfood i pulverform bidrar det bara positivt. Men det som lanseras som superfoods i butik är inte heller lösningen på alla problem. Jämför du till exempel 15 gram vetegräspulver med 150 gram broccoli (vilket skulle vara ett rimligt dagsintag), så innehåller broccolin mer näring. Poängen är att du behöver få i dig växter och det behöver inte vara i pulverform, vilket ofta är 10 gånger dyrare. Rostade rotfrukter i ugnen till en bit lax kryddad med örter, ingefära och chili är också supermat. Det innehåller hur mycket näring som helst.
Jag tycker att den som häller i sig vetegrässhotar för att få i sig näring ska fundera över vad hen då stoppar i sig för att bli mätt? Det bästa är det som ger både mättnad och näring. Jag är inte emot superfoods, men tycker att man ska satsa på bra mat i första hand.