Vet inte hur länge vi försökt få med paret bakom Green Kitchen Stories som matinspiratörer. Mejlat frågan åtskilliga gånger. Än har de varit i Nya Zeeland och än har de haft fullt upp med att bilda familj och nya böcker. Fantasiska böcker. Nu är fotografen och grafiska designern David Frenkiel och näringsterapeuten Luise Vindahl aktuella med en bok full av smoothies – Green Kitchen Smoothies. Och vi har äntligen fått kontakt! Vill du ha mer inspiration från dem hittar du det i den vegetariska matbloggen Green Kitchen Stories.

Beskriv er matfilosofi.
Ät riktig mat med fokus på grönsaker, frukt, fullkorn, frön, nötter, bönor, linser och ägg. Ingen mat är förbjuden, njut av onyttig mat lite då och då men sträva efter balans och välmående. Mat ska alltid vara någonting njutningsfullt och aldrig ett dåligt samvete.

Vad är hälsa för er?
Att må bra, både i kroppen och i sinnet. Att känna sig frisk och glad.

Tre råvaror ni alltid har hemma.

Vi har alltid en mix of nötter och fröer i skafferiet. De tillför crunch, sunda fetter och protein till våra frukostar, sallader och soppor. Vi använder dem även i mycket desserter.
Vi är galna i bär och har alltid frysen fylld (eller kylskåpet när de är bärsäsong). Vi använder bär varje dag i smoothies, efterrätter och frukostar.
Vi har även mycket bönor och linser i skafferiet. Både förkokta på burk och torkade. Det är ett snabbt och enkelt sätt att göra en sallad eller gryta mer mättande och vi använder dem även för att göra hummus och andra röror och pastejer.

Om ni ska sno ihop ngt snabbt, gott och näringsrikt, vad gör ni?

Soppa är supersnabbt. Vi brukar göra en enkel grön ärt- och broccolisoppa på frysta ärtor och broccoli, lök, vitlök, koksmjölk och mynta. Den är jättegod och verkligen enkel. För att få den lite mer mättande brukar vi toppa den med lite linser och rostade pumpafrön. Eller koka ett ägg som vi skalar och hackar över som topping.

Varför en bok om smoothies?
Vi gör smoothies väldigt ofta i vår familj – som frukost, mellanmål, efter träning eller som dessert. Det är så enkelt och ett snabbt (och gott) sätt att fylla på energi. Det går att variera sina smoothies väldigt mycket men de flesta människor gör samma smoothie jämt, så vi hoppas att vår bok kan ge lite inspiration till hur man kan få mer variation. Vi har både ett kapitel med enkla smoothies som alla kan göra på ett kick och ett kapitel med mer matiga varianter som tar ett steg längre. Här serverar vi dem i skålar fyllda med topping, i lager med chiapudding, yoghurt eller nötsmör eller häller dem över mosade bär för att få vackra färgkontraster och goda smakkombinationer.

De här recepten ur Green Kitchen Smoothies hittar du i bloggen Healthy Dinner:
Virgin Mary-smoothie
Prestationshöjande rödbetssmoothie
Tropicalia

david

David Frenkiel och Luise Vindahl – en fotograf och en näringsterapeut blir tillsammans en inspirerande duo som bloggar på Green Kitchen Stories. Foto: David Frenkiel