Efter ledigheten kommer de för många av oss… tankarna: Blev det inte lite väl mycket av det goda? Satt byxorna sådär tight i våras? Och träningsskorna? Var sjutton la jag dem?

Nystarta smart i år. Tänk helhet och hitta en form som håller året om. Holistiska tränaren Erika Kits Gölevik ger dig sina och experternas bästa tips i tre delar.

Del 3. Hitta kroppsharmoni

Har träningslusten gått och gömt sig? Eller tränar du regelbundet men utan att få de resultat du drömmer om? Här är 5 träningsknep som gör skillnad!

Hitta ditt varför

Ställ dig själv frågan: ”Tränar jag för att jag tycker om min kropp (och vill ta hand om den) eller för att jag inte tycker om den (och konstant vill förändra den).
Fundera sedan på vilken inställning som känns skönast och mest peppande.
Tips: Börja se träningen som något du ger din kropp för att du på riktigt tycker att du är värd att må bra.

Smyg undan och unna dig en paus

En stunds lugn och ro mitt i vardagen eller på helgen när alla är hemma – går det? Ja givetvis. En kvart i skymundan kan dessutom göra under för hur du känner dig i både kropp och själ. Testa yinyoga, en lugn yoga där man med hjälp av andning, avslappning och gravitationen får spänningar att släppa och muskler att sträckas ut.
– När vi gör yinyoga sätter vi igång det parasympatiska nervsystemet som får matsmältningen att öka, sexlivet att blomstra och musklerna att bli långa och slanka, säger yogaläraren och författaren Magdalena Mecweld som skrivit boken ”Vila dig i form”.
Hon förklarar att kroppen behöver ladda energi för kunna ge – både fysiskt, mentalt och socialt.
– Många som börjar med yinyoga får massor av ny energi och då dessutom mycket bättre resultat av annan yoga eller träning.
Tips: Testa appen ”Vila dig i form” för enkla pass att göra hemma.

Rör dig som du vill känna dig

Hur mår du egentligen? Vad behöver du? Låt träningen hjälpa dig.
– Likväl som dina tankar och känslor speglas i ditt sätt att röra dig och hur du uppfattas utåt, kan sättet du använder din kropp påverka ditt känslomässiga tillstånd. Rör dig som du vill känna dig. Är du låg så ge dig själv en kick i form av rörelser som är energifyllda, starka, explosiva. Är du stressad och ur balans, jobba med lugna och mjuka rörelser, säger inspiratören och tränaren Cecilia Gustafsson som driver företaget Holistic Training och ligger bakom poplära nyheter på träningsfronten som Elementery, Soma move och Soma mind – alla byggda på det faktum att kropp och själ hänger ihop och naturligtvis påverkar varandra.
Få fler tips av Cecilia här.
 

Ta alla chanser

Din kropp är skapt för rörelse. Det är när vi rör oss regelbundet vi får hormonbalans, sover bra, är smärtfria och lugna(re).
Så när verkligheten kommer mellan dig och dina planerade träningspass – rör dig lite hela tiden.
Gör några solhälsningar när du vaknar, lite ryggrullningar vid skrivbordet, en promenad på lunchen, några armhävningar samtidigt som maten puttrar på spisen, knäböj vid tv-soffan. Ta de tillfällen du får helt enkelt.
 

Gå ut!

Din kropp är skapt att vara utomhus och naturens gym är gratis. Så snöra på dig skorna och ge dig ut. Promenera, jogga, yoga, använd bänkar att göra uppkliv (hej rumpmuskler), upphopp och armhävningar på. Avsluta med att hitta en skön plats för en stunds stretch, andning och meditation.
Och du…visste du att tre till fyra kilometers promenad utsöndrar samma mängd av lyckohormonet serotonin som du får genom att äta så kallade lyckopiller.

Läs även del 1: Hitta lugnet och del 2: Ladda ren energi