I morgon är det internationella tacksamhetsdagen. Vi har låtit glädjeexperten och coachen Christina Stielli kika lite närmare på just det här med tacksamhet. Och ja, den gör oss lyckligare, visar forskningen. Och bäst av allt – det är en känsla som går att öva in.
– Forskningen visar på att det finns flera anledningar till att träna tacksamhet. Det gör oss lyckligare och vi ökar vårt känslomässiga välbefinnande, vi är friskare, mer motiverade, vi uppnår mer och blir inte lika stressade eller nedstämda. Dessutom blir vi mindre ensamma eftersom de som tränar tacksamhet ofta i högre utsträckning vill hjälpa andra, säger Christina Stielli, och fortsätter:

– Varje dag är inte perfekt men när vi fokuserar på vad vi kan vara tacksamma för lägger vi uppmärksamheten på det som känns tillfredsställande och inte på det som lockar fram ilska och uppgivenhet.

Tacksamhet ökar motivationen
Med fokus på det vi är tacksamma för ökar vår entusiasm och energi, vi blir mer motiverade och gör helt enkelt ett bättre jobb.

Tacksamhet ökar välmående
Det är inte bara humöret som blir bättre när vi tränar tacksamhet. Studier visar att det även förbättrar vår fysiska hälsa. När vi noterar det vi är tacksamma för sprids en känsla av välbehag i kroppen vilket i sin tur leder till att blodtrycket sänks och hjärtat mår bättre.

Tacksamhet gör oss på bättre humör
Med ett fokus på vad vi är tacksamma för riktas också kraft och tanke mot en lösning på ett problem istället för att fastna i ett problem, börja älta och kanske till och med gnälla.

Tacksamhet för oss friskare
När vi tränar tacksamhet sänker vi blodtrycket och i förlängningen mår hjärtat bättre.
Därmed får vi snabbt ett bättre humör vilket i sin tur leder till att vi har större förutsättningar för att göra ett bättre jobb.

– Det här har blivit otroligt viktigt för mig, säger Christina Stielli.
– Jag ser ju så tydligt att jag mår bättre när jag tränar tacksamhet, det märks inte minst på min stressnivå, det är svårt att stressa när jag reflekterar över vad jag är tacksam för. Dessutom har det märkbart ökat min lyckonivå!

Att börja träna tacksamhet är inte svårt. Ett enkelt grepp är att föra en tacksamhetsdagbok. När du dagligen skriver upp det du är tacksam över ändrar det sakta men säkert ditt ’mindset’. Du får alla fördelar på köpet och dessutom smittar du ner andra med din attityd vilket gör underverk för t.ex. ett samarbete på en arbetsplats.
Det kan kännas lite ovant i början, precis som med all träning, men börja skriva ner tre saker du är tacksam för varje dag. Leta efter de små sakerna, inte bara de stora. Var det någon som hjälpte dig på jobbet, någon som höll upp en dörr, ett jobb som gick bra, att du la dig på soffan och vilade? Det finns massor att vara tacksam över men vi springer ofta förbi det, med en dagbok tvingar du dig själv att stanna upp och reflektera och du får alla fördelar med träningen på köpet.