I yogaprofilen Karin Björkegren Jones bok ”Ett stressfritt liv” hyllar hon mellanrummet och uppmanar läsaren att ta hand om stunderna mellan aktiviteterna.

Vad menar du?
Mellanrummet är allt mellan aktiviteter. Mellanrummet mellan in och utandning. Den där stunden när allt och ingenting händer. När allt är alldeles stilla. Om hur skönt och livsviktigt det är att vila i den där stunden, i skarven mellan aktiviteter. Jag tror att det är i pausen – i det lilla- som själva storheten bor, att det är där vi hittar skatten. Vi stressade västerlänningar behöver återhämtning och vi måste lära oss att ta pauser och ge plats för återhämtningen.

Varför tror du att en bok som ”Ett stressfritt liv” behövs?
Antalet personer som stressar så mycket att de blir sjukskrivna har ökat från 28 000 till 70 000 på sex år visar de senaste siffrorna. Det betyder att något är fel och vi behöver lära oss sätt att inte hamna i stressen. Jag tror ju på att pausa. På att prioritera vila. Att checka ut och inte vara tillgänglig jämt. Att inte fritid och jobb flyter ihop, vilket är lätt hänt när världen blir mer digitaliserad och vi kan bli nådda när som helst och var som helst.

Vilka är de viktigaste områdena i livet som behöver fungera för ett stressfritt liv, tror du?

Alla områden i livet måste väl fungera tänker jag? Det går ju tyvärr inte att vaccinera sig mot stress. Stress är ju inte bara ”att ha mycket på jobbet”. Stress är ju också alla oroliga tankar, ens tankesnurr. Man har kanske en nära vän eller familjemedlem som är sjuk. Ens barn har det kanske jobbigt i skolan. Man har kanske själv blivit arbetslös, eller är rädd för att förlora jobbet. Saker som verkligen kan skapa stress och oro i oss. Livet i sig är ju ibland att parera sig mot katastroferna. Den viktigaste frågan är nog att vi borde lära oss att hantera stress redan i skolan. Och det kan ju vara saker som att lära sig säga nej, att inte vara en duktig flicka som tar på sig allldeles för mycket.

Hur aktivt ”jobbar du på” att ge dig själv ett liv utan stress?
Jag måste tänka på att inte hamna i ett stressat beteende varje dag. Min yogastund på morgonen sätter också tonen för resten av dagen och jag kan ofta tänka på hur jag hade mått om jag inte haft yogan. För mig är yogan ett verktyg att hantera livets olika stressfyllda prövningar. Men jag ser till att ta tupplurar varje dag. Bryta mitt stillasittande arbete med axelrullningar.

Vill du ge ett råd till den som vill minska på stressen i sitt liv?
Fråga dig själv hur du vill ha ditt liv. Behöver du verkligen allt det där som tar din tid i anspråk? Försök att sänka kraven på dig själv. Sänk ribban.

Testa Karin Björkegrens kontorsyoga. Här är övningar som ger kroppen en paus från stressen:

kontorsyoga-1
Nacksträckning
Så här gör du: Sitt kvar på stolen. Dra hakan mot bröstkorgen utan att tappa nacken. Det ska kännas som om du förlänger nacken. Tippa försiktigt huvudet åt vänster. Lägg vänsterhanden som en tyngd vid ditt högeröra, samtidigt som du sträcker högerarmen genom att flexa handen (se bilden). Sitt så här i fem till tio andetag innan du byter sida.
Bra för: Den här övningen sträcker ut nacken och skapar blodgenomströmning i nacke och axlar. Det kan kännas väldigt skönt att sträcka ut ordentligt.

kontorsyoga-2
Sittande ko och katt
Så gör du: Placera händerna på knäna. Andas in och sträck upp ryggen uppåt och bakåt, som en sittande bakåtböjning. Eller som en ko som råmar. På utandning skjuter du rygg som en katt, känn hur du drar naveln mot ryggraden (se bilden). Repetera mellan fem och sju gånger tills du känner att du väckt ryggraden.
Bra för: Det här är en toppenövning när man vill få spänningar att släppa i ryggraden och mjuka upp den.

kontorsyoga-3
Rulla axlarna
Så gör du: Placera händerna på axlarna och rulla axlarna i stora cirklar, först åt ena hållet, sedan åt andra hållet. Tänk på att inte sitta och svanka när du gör rörelsen.
Bra för: Att rulla axlarna kan hjälpa spänningarna att släppa.

kontorsyoga-4
Sittande sidsträckning
Så här gör du: Börja med att andas in samtidigt som du sträcker på ryggen. Dra försiktigt hakan mot bröstkorgen för att sträcka ut nacken, utan att tappa den framåt på utandning. Lyft upp och sträck vänsterarmen på en inandning, och känn hur du sträcker ut hela din vänstra sida (se bilden). Stanna här och sträck ut ordentligt i fem–sex andetag. Byt sida.
Bra för: När vi sitter mycket kan kroppen behöva avbrott, som också skapar blodgenomströmning i områden som är spända.

omslag
De här övningarna och fler tips på hur du minskar stressen i ditt liv hittar du i Karin Björkegrens bok ”Ett stressfritt liv”. Foto: Anneli Hildonen Förlag: Norstedts

Vår expert: Karin Björkegren Jones är en välkänd hälso- och yogaprofil. Hon har även skrivit böcker som Knip för bättre Hälsa och Frisk och strålande hy på naturlig väg. Hon driver dessutom bloggen Yoga, mat och meningen med livet.