De bär oss dagligen, genom arbetspass och träningspass. Ändå ägnar vi dem sällan särskilt mycket uppmärksamhet. Dags att ändra på det. Så här tar du hand om dina viktiga fötter!

Smörj fötterna varje kväll! Fötterna behöver smörjas in regelbundet precis som resten av huden. Välj en fet kräm som inte bara lägger sig utanpå utan som går in ordentligt. Undvik krämer med alkohol och paraffin. Tips! Välj en bivax-salva – den går lätt in i huden och gör den mjuk.

Fila gärna fötterna – men inte mer än en gång i veckan! Om du filar oftare bygger fötterna ännu mer skyddande hud och du år lätt förhårdnader och sprickor. Jobbigt att fila? Gå till en fotterapeut med några veckors mellanrum så kan du nöja dig med att smörja fötterna.

Tänk på vad du äter! Huden, vårt största organ, sköter utrensningen av oönskade ämnen ur kroppen. Ju bättre du äter desto mindre belastar du huden. En allsidig kost med mycket omega-3 ger huden goda fetter och en bra vitamingrund. Det gäller förstås även huden på fötterna.

Drick vatten! Rikligt med vatten hjälper huden i utrensningsprocessen och gör den friskare.

Ge dina fötter ett mjukgörande fotbad en gång i veckan! Häll upp lagom varmt vatten och häll i 1 tsk salt och 1 tsk olja. Fila dina fötter och smörj in dem med en fet kräm efteråt. Saltet är bakteriedödande och oljan återfettar. Välj gärna ett havssalt och en olivolja!