Du ska inte tro det blir jul, ifall inte nån sätter fart.
Baserat på forskning har det psykologiska gymmet Habitud satt ihop 24 psykologiska träningstips för att ta till vara på den positiva effekten som julen faktiskt kan ge. Istället för att säga att du gillar eller ogillar julen får du med “Min habitudkalender” träningstips som hjälper dig att skapa julen på det sätt som du själv trivs med. Se till att inte missa några luckor!

Lucka 20: Anordna ett kramkalas

Visste du att vi vänjer oss långsammare vid härlig beröring än vid materiella upplevelser? Något att ta med i beräkningen när du väljer julklappar. Beröring i form av kel och smek är, enligt en ny svensk studie, något som vi människor inte vänjer oss vid eller tröttnar på. Tvärtom kan beröring läggas till listan över sådant som tål att upprepas och skapar välmående som håller i sig. Uta Sailor, professor i psykologi vid Göteborgs Universitet och tillika studiens författare, menar att beröring skänker tröst, ökar vårt välbefinnande och skapar samhörighet mellan människor. Troligtvis är det därför vi inte kan få nog av det, och speciellt inte på julen.

Utmaning: Ge bort en julekram till någon du tycker om.

Klicka här när du gjort utmaningen så får du feedback!