Du ska inte tro det blir jul, ifall inte nån sätter fart.
Baserat på forskning har det psykologiska gymmet Habitud satt ihop 24 psykologiska träningstips för att ta till vara på den positiva effekten som julen faktiskt kan ge. Istället för att säga att du gillar eller ogillar julen får du med “Min habitudkalender” träningstips som hjälper dig att skapa julen på det sätt som du själv trivs med. Se till att inte missa några luckor!

17. Gå som en glad person

När du är ute och handlar inför julen, brukar du lägga märke till hur du går? Antagligen inte, men om du gör det kommer du snart märka att din sinnesstämning speglas i din gångstil. Forskning inom biofeedback har visat att nedstämda personer går med sämre hållning än normalt, gungar överkroppen från sida till sida och håller armarna stilla. Glada personer går upprätt, med stilla överkropp och armar som pendlar i takt med gången. Men om sinnesstämningen speglas i gångstilen, så borde ju det även vara tvärtom, kanske du tänker? Och visst är det så. En grupp kanadensiska psykologiforskare med Michalak i spetsen presenterade nyligen en studie där försökspersoner som uppmanats att gå med den glada gångstilen i 15 minuter var gladare efteråt än de försökspersoner som gått med den ledsna gångstilen och vice versa.

Utmaning: Nästa gång du ska någonstans och exempelvis handla julklappar: gå som att du precis fått världens bästa nyhet. Efter 15 minuter, känn efter om du känner någon skillnad i sinnesstämning.

Klicka här när du gjort utmaningen så får du feedback!