När såg du över dina vanor senast? Inte bara de som gör att du rör på dig, utan de som påverkar hur du tänker, agerar och reagerar. Vanans makt är stor, brukar det ju heta. Tänk om det finns vanor med makten att ge dig helt ny energi och inspiration att faktiskt börja leva utifrån dina alldeles egna ideal och drömmar. Tia Jumbe är yogalärare och konceptutvecklare. Hon är också författaren bakom boken Detox Lifestyle där hon ger en mängd tips för att rensa ut dåliga vanor, tankar och mönster för att ge plats åt skönare energi. Här ger hon dig fem starka tips från boken:

1. Börja inifrån!
Minimera nivåerna av de hormoner som i längden sliter på och skadar din kropp: minska din stress, oro och frustration!
Undvik negativa tankar. Irritation och frustration tar stora mängder energi och frigör stresshormoner, som de flesta av oss redan har mycket av i kroppen.
Undvik oroande och stressande intryck. Välj vilka nyhetsrapporter du tar del av, och titta på så lite nyheter som möjligt. Det som rapporteras är till största del negativt, skrämmande och oroande, vilket stressar oss och gör oss nedstämnda.
Undvik ren stress. Om du inte kan ändra din situation – se om du kan ändra din respons på den. Kanske kan du tänka att du gör ditt bästa i din takt och att det räcker, alldeles oavsett hur situationen ser ut.

2. Ta en stund med dig själv varje dag!
Den första punkten kan kännas knepig – det är lätt att dras med i både negativa tankar, oro och stress. Sinnet är kraftfullt och vill gärna gå i sina invanda spår. Låt inte dina tankar dra iväg med dig! Tona in på dig själv några gånger om dagen och se till att sinnet är ljust:
Ta en vilopaus 11 minuter på rygg i soffan med slutna ögon innan du börjar laga middag.
Ta en extra sväng 5 minuter genom ett skogsparti på väg hem och fokusera på fåglarnas kvitter.
Gör en lugnande andningsövning 3 minuter innan du lägger dig.
Ett sätt att på lite sikt hjälpa hjärnan att byta spår och att rensa bort gamla negativa mönster är att meditera. Det behöver inte vara krångligt, att sitta stilla med slutna ögon i 6 minuter om dagen och lyssna på sitt andetag räcker för att minska mottaglighet för stress, minska oro och öka känslan av meningsfullhet.

Tips! Testa en av Tia Jumbes meditationsövningar här. Här finns en andningsövning att prova.

3. Roa dig och njut!
Boka in en enkel njutning om dagen, en rolig sak varje vecka och en riktig njutning varje månad. Till exempel ett varmt bad med väldoftande oljor innan du lägger dig, en kvällspromenad med bästisen varje torsdag och en härlig middag på stan med goda vänner när lönen kommit. Detoxar kroppen på stresshormoner och får det hälsosamma parasympatiska nervsystemet att aktiveras, vilket håller dig frisk, pigg, kreativ och glad.

4. Rensa skönhetshyllan!
Våra vanligaste skönhets- rengörings- hud- och hårprodukter innehåller mängder av kemikalier som belastar kroppen på olika sätt. När kroppen ska rensa ut dessa kemikalier krävs också mängder av energi. Prova att använda mindre make up och färre produkter. Rengör till exempel huden med olja i stället för rengöringskräm. Jag använder kokosolja – funkar toppenbra! Smörj in dig med olja i stället för hudkräm, och byt till en naturlig deo utan aluminium, SLS och parabener. Tvätta håret mer sällan. Välj produkter med så få okända ingredienser som möjligt och undvik de värsta ämnena. I min bok har jag listat 13 som du bör undvika helt.

5. Ät på rätt sätt
Vanligtvis handlar en detox om att under en kort period äta eller dricka något som hjälper kroppen att rensa sig på slaggprodukter och skadliga ämnen. Det är toppen, och i boken finns det mängder med tips kring detox och mat som renar. Men minst lika viktigt som vad du äter är hur du äter! Matsmältningen är vårt viktigaste reningsverk, och för att hålla det i topptrim finns det en mängd saker du kan göra kring måltiden:
Ät lite mindre mat, ät mer sällan och vila gärna en stund på maten. På så sätt får matsmältningsapparaten både plats och tid att göra sitt jobb ordentligt.
Drick hett vatten till och mellan måltiderna. Varmt vatten håller igång matsmältningen – kallt vatten får den att stanna upp.
Ät hårdsmält mat såsom kött till lunch, då matsmältningen är som starkast.
Ät med närvaro. Känn varje tugga, njut av alla smaker, konsistenser. Följ tuggans väg ner i magen. Uppfatta kroppens signaler om maten: vill den ha mer? Är magen full?

Vår expert: Tia Jumbe är journalist, yogalärare, författare och konceptutvecklare med fokus på helhetshälsa. Hon har, förutom Detox Lifestyle också gett ut böckerna Yogadagboken och Yoga & Jogga (tillsammans med löpcoachen Jenny Sunding).

 

tia
Tia Jumbe, författaren bakom Detox Lifestyle. Foto: Camilla Lindqvist

DetoxLifestyle_framsida_liten
Detox Lifestyle är Tia Jumbes tredje bok. Den innehåller mängder av tips för dig som vill rensa ut och ge plats för positiv energi i ditt liv. Foto: Camilla Lindqvist Förlag: Bladh by Bladh