Stress över oavslutade arbetsuppgifter? Över barnens högar med aktiviteter och kläder som ska tvättas före och efter dem?
Nedan följer tre utmaningar från det psykologiska gymmet Habitud – där vi utifrån psykologisk forskning knåpat samman saker du kan göra för att minska stressen.

Belöna dig själv

När vi är stressade kan det vara lockande att istället drömma om bättre tider – och kanske det inte är en så dum idé! Forskning har visat att positiva känslor kan ha en gynnsam inverkan på hur vi reagerar på stress. I en studie med psykologiforskaren Samuel Monfort i spetsen lät de deltagarna föreställa sig en framtida positiv situation medan de var under stress. De fann att denna föreställning gav upphov till positiva känslor – både under stress och när stressen lagt sig, vilket i sin tur ökade förmågan att hantera stress samt att återhämta sig från stressen. Så när du upplever att du är i en stressad situation, föreställ dig och skriv ned något som känns roligt att göra efteråt. Belöna dig genom att göra det du skrivit ned.

Chilla max!

Är du rädd för stress? Det behöver du inte vara. Enligt psykologen och hjärnforskaren Agneta Sandström finns inte negativ stress. Snarare är det så att stressen, alltså vår förmåga att varva upp, är helt avgörande för vår överlevnad. Det vi däremot ska akta oss för, menar Sandström, är brist på återhämtning. Viktigt att tänka på är att saker som kan kännas avslappnande, som att titta på tv-serier eller umgås med vänner, bara är avslappnande till viss del. Ibland behöver hjärnan mer avslappning än så, genom att inte göra någonting alls och på så sätt vila sig från intryck. Avsätt en halvtimme idag åt att göra absolut ingenting. Om du tycker det är svårt att “göra ingenting” är ett bra knep att sitta i soffan framför TV, utan att slå på den.

100 000 kr för att inte bli stressad

Vill du vinna 100 000 kr? Det enda du behöver göra är att inte bli stressad. Jag kopplar upp dig mot världens mest pålitliga stressdetektor, och om den visar minsta utslag så skjuter jag dig med en pistol. Skulle du ställa upp på mitt lilla experiment? Förmodligen inte. Du vet nog att känslor är svåra att styra men ändå försöker vi ofta göra det. Det är bättre att låta dina övertygelser och värderingar bestämma vart du ska gå, än de negativa känslor som oundvikligen kommer att dyka upp utmed vägen. Testa att göra något som är viktigt för dig, samtidigt som du har negativa känslor. Det kan vara att springa trots att du är trött eller träffa en vän samtidigt som du känner dig stressad.

Våra experter: Lina Viita som skrivit texten är psykolog på Habitud – Sveriges första psykologiska gym. På www.habitud.se kan du testa på psykologisk träning i vardagen. Där postas dagliga utmaningar för hjärna och hjärta utifrån aktuell psykologisk forskning.