Magen känns som om den ska tränga ut genom huden, och nätternas buller gör det svårt att sova. Och så lite halsbränna, magknip och gaser på det. Känner du igen dig? Du är inte ensam. Enligt dietisten Sofia Antonsson har nästan 20 procent av västvärldens befolkning tarmsjukdomen IBS som ger just tarmbesvär i form av gaser och uppblåsthet.
Men har du väl fått diagnosen finns det effektiva sätt att bli kvitt problemen.

1. Sluta stressa! Ofta är de som drabbas av IBS aktiva och högpresterande med en hög nivå av inre stress. Den som lär sig att stressa ner och hittar ett lugnare förhållningssätt till sin vardag kan komma otroligt långt med sina magbesvär. I vissa fall så långt att det inte kommer att behövas några större förändringar i övrigt.

2. Ändra ditt ätbeteende! Stress märks inte minst i sättet på vilket du äter. Och magen reagerar starkt när det kommer ner mycket mat snabbt. Gör tarmarna gladare genom att äta i ett lugnare tempo, med mindre tuggor, en i taget. Och ät oftare, men i mindre portioner. Ät medvetet – gör med andra ord inte andra saker medan du stoppar i dig mat.

3. Ät rätt mat! Det är de fermenterbara kolhydraterna som ställer till buller i tarmarna. Och de stora bovarna när det gäller IBS-magar är lök, vitlök, gluten och laktos. Att ta bort gluten kan göra stor skillnad för den som störs av sina tarmar. Men för den som lider av IBS kan det vara krångligt att hålla reda på vilka livsmedel som innehåller stora mängder fermenterbara kolhydrater. Bland frukter är päron och äpple värst, medan banan är ett gott alternativ. Hela listan på vad som fungerar bra respektive dåligt kan du få av en dietist. Den finns också att hitta på www.ibsfri.se och på en nedladdningsbar app med samma namn.

Redaktionen tipsar: Den här veckan bidrar Sofia Antonsson med fem recept som är snälla mot IBS-magar. I bloggen Healthy Dinner.

Vår expert: Sofia Antonsson är dietist som specialiserat sig på att jobba med IBS-patienter. Hon ligger bakom FODMAP-behandlingen i Sverige och har gett ut boken Lugn mage med god mat. I januari kom hennes andra bok Mer lugn mage med god mat.
Mer info: www.ibsfri.se