Vi fick ett kort samtal med Lina och Mia, tjejerna bakom bloggen Food Pharmacy, som vi haft nöjet att prata med förut. De är dessutom generösa och bidrar med fyra recept på fredagsmys som inte sockrar ner blod och tarmar lika mycket som en påse Gott och Blandat.

Hur länge har ni drivit er blogg?
– Vi startade foodpharmacy.se 1 oktober 2014.

Vad är det viktigaste ni lärt er längst vägen när det gäller mat?
– När vi började blogga om forskning på matens inverkan på kroppen hamnade vi, överraskande nog, ganska snabbt bland de goda och onda bakterierna i tarmfloran. Det viktigaste vi har lärt oss är att 70-80 % av vårt immunförsvar sitter i tarmen och att vi själva kan påverka vårt immunförsvar genom att ge våra goda bakterier rätt mat. Vårt mål med både bloggen och vår kommande bok är att få fler människor att upptäcka hur kul och enkelt och gott det är att äta nyttigt, och framför allt att få folk att förstå hur viktigt det är att man matar sina husdjur (de goda bakterierna i tarmen). De har större betydelse för resten av kroppen och din hälsa än vad någon någonsin tidigare kunnat tro.

Lagar ni rutinmässigt mat som är bra för kroppen?
– Yes. Vårt motto är att jaga näring i varje måltid. Den mat vi lagar hemma är nästan alltid nyttigt (och självklart supergod). Däremot är vi inte knussliga när vi är bortbjudna eller ute på restaurang. Då äter vi det som serveras. Man vill ju behålla sina vänner, ha ha.

Hur får ni barnen att äta det ni äter?
– Vi stressar inte utan vi tänker att vi ska vara bra förebilder. Dvs äta bra själva så att det blir det naturliga valet även för våra barn på sikt. Dessutom pratar vi rätt mycket med barnen om mat och har lärt dem grunderna i hur den påverkar kroppen. Vi planerar lite i hemlighet att ett av våra nästa bokprojekt ska handla om just detta.

Känner ni konkreta skillnader på er hälsa?
– Absolut! Förr i tiden drogs vi med minst en vinterkräksjuka per år och några virusinfektioner. Det har vi lyckligtvis sluppit sedan vi ändrade vårt sätt att äta. Utöver det har vi lika mycket mer energi än när vi var 18 (men vid närmare eftertanke kanske det har att göra med att vi precis kommit ur småbarnsåren, ha ha).

Vilket är ert bästa råd till den som vill förändra sina matvanor?
– Bli näringsjägare! Fokusera på vad du ska tillföra snarare än vad du ska utesluta. Det är mycket, mycket roligare att tänka så. När du väl har fått det i ryggraden kommer du märka att det inte finns plats för allt det där onyttiga som du åt tidigare. Tänk på att inte ställa för höga krav också. Det är alltid bättre att göra små förändringar som man kan hålla fast vid i längden än att försöka göra på en gång. Vår egna resa har pågått i flera år och vi är inte på något sätt framme. Det här är ett livslångt äventyr.

De här recepten från Food Pharmacys fredagsmys-tips hittar du i bloggen Healthy Dinner:
Raw chokladkola
Antiinflammatorisk dip med gurkmeja
Bananscones utan socker, mjöl och mjölk
Mjölkfri bananmilkshake