En japp för att inte somna över tangentbordet på eftermiddagen, en näve lösgodis för att orka fram till middagen. Det ÄR lätt att söka snabba uppiggande kickar i vårtröttheten. Här är 3 knep som håller sötsuget i schack och energin uppe.

1. Välj smarta sötsaker

Om du blir lite lyckligare av sött just nu. Varför ta bort den lyckan? Problemet med sötsaker är ofta att de är fullproppade med skräp och extremt fattiga på vitaminer, mineraler och annat din kropp mår bra av. Men, naturen är full av näringsrika råvaror som smakar sött. Använd dem!

Testa till exempel att göra glass på frusen banan, några dadlar och kakao. Eller frusen banan, dadlar, vaniljpulver och lakritsrotpulver. Halvtina bananen om du inte har en stark mixer, mixa sedan ingredienserna och njut! Så otroligt gott!
Du som verkligen lider och känner dig som en slav under suget kan dock göra klokt i att sötsanera helt ett tag.
– Bestäm dig i så fall för att du under två veckor ska ta bort allt som smakar sött – även om det är sockerfritt. Den söta smaken underhåller ditt sötsug, så sötningsmedel är lika illa som socker, säger Kristina Andersson och lägger till:

– Se också till att äta bra och regelbundet. Det är oftast när vi är hungriga som sötsuget är som värst.

2. Hitta livets sötma med yoga

November och extremt få soltimmar. Det är rätt lätt att hålla sig för skratt just nu. Kan det vara så att chokladkakan slinker ner bara för att den – en kort stund – gör livet lite roligare?
– Sötsaker kan ur ett yogiskt perspektiv ses som ett substitut för sötman i ditt eget liv, säger Göran Boll som är yogalärare vid institutet för medicinsk yoga i Stockholm.
Hans bästa tips är att du gör yogaövningen Sat kriya i tre minuter varje dag. Den ger din kropp ny sötma inifrån och får suget att avta.

Så gör du:
Sitt på en stol (eller på knä på golvet) med ryggen rak och hakan lätt indragen. Fläta samman händerna och räta ut pekfingrarna så de trycks mot varandra. Sträck armarna upp mot taket. Blunda och fokusera på en punkt precis mellan dina ögonbryn.
Gör ett rotlås (knip med bäckenbotten) och säg högt sat. Släpp låset och säg samtidigt nam (sat nam betyder jag är sann).
Fortsätt på detta sätt i lugnt tempo i minst 3 minuter.
Andas sedan in. Sträck upp maximalt och spänn varje muskel i din kropp. Andas ut, håll andan ute och gör rotlåset.
Vila därefter under minst lika lång stund som du gjort övningen.

3. Byt tempo

Stress, måsten, en att göra lista som känns millång. Hinna hit och springa dit – och mitt i allt mular du in en näve Polly i munnen. 
Känner du igen dig? Det finns en fysiologisk förklaring!

Stresshormon aktiverar hungersignaler som är specifikt inriktade på sött. Du får alltså svårare att motstå godsakerna om du är stressad.

So… calm down! Planera in tid för träning, yoga, gå ut en stund i friska luften – allt som gör att du lugnar ner dig.
Testa också att sätta dig ostörd några minuter, andas lugnt, fokusera på hjärtat och tänk på något/någon/en plats som gör dig lugn och lycklig.

Med hjälp av medveten andning kan du få din hjärna, hjärta och kropp att byta fokus och gå från stressad till harmonisk på bara några minuter.