Matilda Rapaport är en av världens främsta kvinnliga freeride-åkare. Hon är en av tre svenskar i Peak Performance skid-team som har kvalificerat sig till Freeride World Tour 2016 – där hon med fem stopp i fem länder kämpar om världsmästartiteln på några av världens mest utmanande bergstoppar – mot de allra bästa åkarna. Healthy Living fick några tips inför den stundande skidsäsongen.

Vad är hälsa för dig?
Hälsa för mig är balans i huvud och kropp, att jag får känna mig stark, hel och redo för utmaningar. För mig är hälsa något väldigt grundläggande som gör det möjligt för mig att jobba med det jag älskar.

Tränar du ngt annat än skidåkning?
Jag tränar allt möjligt, både för att förbereda mig för skidåkning och hålla mig skadefri men också för att jag tycker det är roligt. Just nu går jag igång på svettiga cirklar, yoga och explosiv styrketräning. Jag får en kick av att ta ut mig riktigt ordentligt och att testa nya saker. Med yoga och meditation får jag öva mig i att träning kan vara lugn och harmonisk och att huvudet får ett träningspass i att fokusera på rätt saker, det är ett perfekt komplement!

Vilka muskler är viktigast att träna inför en skidsäsong?
Skidåkning är en komplex sport med stora krafter som kräver styrka, inte bara i benen utan i hela kroppen, uthållighet och koordination. Så om en sak är det viktigaste så skulle jag säga att det är just variationen i träningen, att mixa både övningar och träningsformer. Att ha ett moment av lärande med i träningen gör att jag måste ha hjärnan påkopplad också, något som är extremt viktigt som friåkare då åkningen kräver fokus och att kunna ta snabba beslut trots trötta muskler.

Kan du ge exempel på tre bra och enkla övningar för att träna upp musklerna inför vinterns utmaningar?
Det bästa tycker jag är övningar som påminner om skidåkning och aktiverar hela kroppen. Här är tre exempel som vi kör mycket, filmade av min kille Mattias Hargin (Också skidåkare red anm.).
Utmanande utfall
Enbensböj
Dragmaskin

Hur peppar du dig när det känns motigt att träna?
Jag skaffar en träningskompis. Inget peppar så bra som att köra tillsammans med någon annan, träningen blir en social aktivitet samtidigt som ni peppar och sporrar varandra att orka lite mer. Välj helst någon som är lite bättre än du ;) Under sommaren har jag tränat med ett gäng hockeyspelare samt min kille Mattias, min syster Helena (även hon alpin raceåkare) och vår tränare Andreas Öhgren. Det är fantastiskt kul att träna med ett så motiverat gäng men också att få ”kollegor” i den annars ganska ensamma försäsongsträningen. Vi har haft väldigt kul ihop!

Vilket är ditt bästa tips i matväg för återhämtning efter träning?
Jag är inte särskilt strikt med min kost utan försöker äta varierat och gillar att laga mat. Det blir mycket smoothies hemma hos oss i olika former, både för att det är ett bra sätt att få i sig grönsaker och frukt men också för att det mättar och går så snabbt att göra. Jag gillar att experimentera och smoothies går ju att variera i det oändliga. För att göra dem mer mättande adderar jag ofta proteinpulver, nötsmör, kokosolja eller avokado.