Att träna ute behöver inte vara löpning. Använd kroppen smart och du kan få grym flås- och styrketräning på tomten, en parkering, lekparken, parken – var som helst.
Gör övningarna ute och boosta kroppen på flera sätt samtidigt: Få d-vitamin från solen, energi från ljuset och ett härligt flödande av lyckohormoner tack vare rörelse. Och förstås – effektiv flås- och spänstträning.

Här är två klassiska spänst och flåsövningar som verkligen fungerar. Extra bra för dig som såhär års längtar efter lätthet och spänst i kroppen.
Rör dig som du vill känna dig!

1. Värm upp
Börja med att värma upp genom att småjogga lite på stället eller hoppa hopprep. Rulla sedan ryggen upp och ner, gör djupa uppmjukande knäböj, veva armarna. Tänk att du vill smörja igång kroppen, olja upp den, så den blir redo för tuffare tag.

2. Skridskohopp
Stå höftbrett och ta ett språng snett framåt, skjut sedan tillbaka snett framåt/åt sidan. Håll en atletisk och rest överkropp och fokusera på att få tryck i benen. Tänk lätt, stark, spänstig.
Gör så många språng du hinner på en minut, vila sedan 15 sekunder innan du upprepar 45 sekunder, vilar 15 och avsluta med att köra 30 sekunder.
Bra för: Superbra för flåset. Stärker och stabiliserar utsidan av dina höfter. Ger starka och spänstiga ben redo att möta skogens stigar på kommande löp-pass.
_MG_7633

3. Burpees
Stå höftbrett, böj på benen, sätt händerna i marken och hoppa bak till en planka, böj på armarna till hela kroppen är på backen. Pressa upp igen, hoppa fram till händerna och vidare upp i ett upphopp.
En burpee handlar egentligen om att ta sig från magliggande till ett upphopp på så kort tid som möjligt, det innebär att du, när du fått in snitsen, inte behöver dela upp övningen lika tydligt utan kan hoppa bak och böja armarna samtidigt och landa på magen. Testa dig fram. LEK dig i form.
Gör så många språng du orkar på en minut (tips, börja lugnt och försök hålla ett jämnt tempo), vila sedan 15 sekunder innan du upprepar 45 sekunder, vila 15 och avsluta med att köra igen 30 sekunder.
Bra för: Klassiker som tränar i princip hela kroppen samtidigt som den sätter rejäl fart på flåset.
_MG_7647 _MG_7641 _MG_7643

Övningarna är från boken Äta, träna, leva (Bonnier fakta) av Erika Kits Gölevik och Kristina Andersson. Foto: Karl Nordlund.