Du ska inte tro det blir jul, ifall inte nån sätter fart.
Baserat på forskning har det psykologiska gymmet Habitud satt ihop 24 psykologiska träningstips för att ta till vara på den positiva effekten som julen faktiskt kan ge. Istället för att säga att du gillar eller ogillar julen får du med “Min habitudkalender” träningstips som hjälper dig att skapa julen på det sätt som du själv trivs med. Se till att inte missa några luckor! 

Lucka 14: Bli julens njutar-ninja

Visste du att du kan träna på meta-njutning, det vill säga att njuta av att njuta? Det menar i varje fall professorerna Fred Bryant och Joseph Veroff, som har dedikerat en stor del av sin forskargärning till att studera njutning. De menar att det finns en form av njutning som vi kan träna oss på, där vi lär oss att njuta mer medvetet. Medveten njutning kan skapa längre och mer intensiva upplevelser av njutning, och dessutom stärka vårt välbefinnande. Hur fantastiskt är inte det såhär i juletider, när det finns så mycket sinnliga intryck att uppmärksamma – doften av nejlikor, kanel och kardemumma, smaken av glögg eller kanske den mysiga känslan av att slå in paket… Men hur gör man då?

Utmaning: Nästa gång du njuter av något, det kan vara doften av nejlikor och apelsin eller synen av julstjärnor i alla stadens fönster, testa att stanna upp och med ditt fulla fokus uppmärksamma upplevelsen och de positiva känslorna som följer med den. Testa sedan att inte bara uppmärksamma utan dessutom aktivt uppskatta de positiva känslor som njutningen just gav upphov till.

Klicka här när du gjort utmaningen så får du feedback!