När är kakor och kladdiga chokladbollar nyttiga? När du bakar dem. Att mäta upp ingredienser och vispa och blanda är balsam för själen!

Mindre stress
Att mäta noga och knåda degen kräver att du är koncentrerad och det är mindfullness på hög nivå. Sådant lugnar ner hjärnans känslocentrum och får blodflödet där att öka vilket gör att du blir lugnare överlag. Och det innan du ens har smakat!

Boostat immunförsvar
Råkade du bränna kakorna? Lugn! Ta en bild på eländet och posta med hashtag #bakfail eller #kakhelvete. Sedan kan du luta dig tillbaka och njuta av alla likes. Att vända något dåligt till något positivt kan sänka halten av stresshormoner i kroppen och det stärker ditt immunförsvar.

Utmana hjärnan
Hur du än gör när du bakar din julkaka kommer du att göra hjärnan en tjänst. Om du strikt följer ett recept förbättrar du den del av ditt minne som gör att du kan upprepa samma sak igen även om det var flera år sedan sist (som att cykla). Men om du freestylar lite, struntar i russinen och i stället häller i lite chokladbitar kommer du att trigga igång hjärnans resonerande delar och förbättra din påhittighet.

Ett gladare hjärta
Nej, att gå fram och tillbaka till kylen kommer inte att bli ett kardiopass. Men det är väldigt mycket bättre än att sitta still. Du kommer att använda dina muskler vilket gör att du stabiliserar blodsockret och sänker det dåliga kolesterolet, vilket är fest för hjärtat. Dessutom minskar du risken för att få ont i ryggen och axlarna som du kan få av stillasittande.

Läs också: Choklad ger dig bättre kondition!

Bygg relationer
Låt inte dina vänner baka ensamma, åtminstone inte om ni vill bli gamla tillsammans. Aktiviteter som att baka med en vän bygger starka band. Om ni dessutom delar på kakan efteråt så kommer ni att kunna minska inflammationerna
i kroppen – det gör nämligen generositet.

En mer slimmad kropp
Visst är det ironiskt? Men att njuta av något hembakat en gång i veckan kan hjälpa din impulskontroll och göra att du inte behöver kasta dig över chokladkakorna på fiket, utan i stället leva nyttigt resten av veckan. Nyckeln ligger i att redan innan bestämma hur mycket du ska äta och sedan faktiskt inte ta en till.