När snön lägger sig är det lätt att backa träning utomhus. Gör inte det! Fördelarna är många; frisk luft, ljus, rosor på kinder och en fantastisk efter-känsla. Vi har ställt några frågor till vår bloggare Helena Olmås som är en av våra mesta förespråkare för utomhusträning året runt. Läs, så får du veta mer om fördelarna, kläderna du kan behöva och hur du gör för att synas.

Hur ser din löpning ut på vintern? Något som förändras?
Nej, inte mycket. Jag är allergisk mot löpband och springer bara inomhus i absoluta nödfall, t.ex. vid extrem tidsbrist eller om termometern kryper under -20. Det finns inte många väder som kan få mig att inte springa utomhus. Jag tycker på riktigt synd om människor som förknippar löpning med endast löpband och ännu inte har upptäckt hur underbart det är att springa ute!

Tänker du mer på uppvärmning vintertid?
Jag önskar att jag kunde svara ja på den frågan, men jag är i regel väldigt dålig på att värma upp och det ändras tyvärr inte för att det blir vinter. Ska jag springa intervaller så värmer jag ofta upp med någon kilometer i lugnt tempo, men ska jag ut på ett distanspass blir det tyvärr inte så mycket till uppvärmning. Jag vet såklart att det är mycket viktigt med uppvärmningen och jag säger till alla mina PT-kunder att värma upp innan sina löppass. Men du vet hur det är…det är lättare att säga till andra vad de ska göra än att göra det själv.

Hur klär du dig när du ger dig ut en kylig vinterdag? Vad är viktigt att tänka på?
Det beror såklart mycket på vilken temperatur det är, men allt handlar om att köra lager på lager-principen. Är det bara någon minusgrad kör jag i regel knähöga kompressionsstrumpor (använder Gococo sedan många år tillbaka och har aldrig haft skönare strumpor), långa fodrade vintertights, en långärmad tunn underställströja och en tunn vindjacka. Buff eller mössa på huvudet och ett par tunna löparhandskar.
Kryper det ner mot -15 så förstärker jag med ännu en tröja på överkroppen, eller byter ut den tunna underställströjan mot en lite tjockare. På benen kan jag vid riktigt kalla temperaturer sätta på mig ett par långkalsonger under tightsen. Jag tycker att det är bättre att vara lite frusen innan jag drar iväg än att sätta på mig för mycket kläder och sedan bli för varm. Min regel är att jag inte ska kunna stå still utan att frysa lite. Kan jag stå still oberörd och känna mig bekväm i min klädsel har jag för mycket på mig.
Är det riktig vinter och halt på vägarna – som t.ex. när jag är och hälsar på familjen i Dalarna – drar jag på broddar på mina löparskor. Det finns riktigt billiga och funktionella att köpa på Löplabbet och i liknande butiker. Det är en underbar känsla att kunna susa över isen helt obehindrat!

Finns det fördelar med vinterträning jämfört med löpning på sommaren?
För min egen del så är den största fördelen med vinterträning att det är svalt eller kallt ute. Min kropp har svårt att prestera fysiskt när det är för varmt. Jag drabbas väldigt lätt av lättare värmeslag när jag tar ut mig i värmen och föredrar faktiskt någon enstaka plusgrad framför högsommarvärme. I Stockholm där jag bor är det också väldigt mycket mindre folk ute och springer på vintern, och populära löparstråk som är proppfulla på sommaren är i stort sett tomma på vinterhalvåret – lyx! Dessutom är det alltid kanske hundra gånger skönare att komma hem efter ett vinterpass än ett sommarpass. Man känner sig liksom duktigare och mer nöjd över att man tagit sig ut i kylan när alla andra har stannat inne i värmen. Den känslan ska verkligen inte underskattas!
Ska vi prata nackdelarna så upplever många att det är svårt och lite obehagligt att andas i kylan. För alla er vill jag rekommendera Healthy Livings läkare Johanna Hellströms inlägg om att springa i kyla. Du hittar inlägget här.

Vad gör du för att synas och se i mörkret?

Jag springer väldigt sällan där det är så mörkt att jag inte ser var jag springer, men gör jag det så använder jag pannlampa. Reflexer av olika slag använder jag dock oavsett om det finns belysning eller inte, där kan man aldrig bli för säkerhetsmedveten. Antingen använder jag min orangea löparjacka från Silva med reflexpaneler på sidorna, eller så trär jag på mig min reflexväst från Röhnisch. Ibland toppar jag med reflexband runt handlederna också. Det kan som sagt aldrig bli för mycket reflexer och jag ser hellre ut som en julgran än att jag inte syns alls.

Har du något tips för att komma ut och springa i stället för att fastna i varma soffan?

Framför allt: tänk på känslan efteråt. Ju jobbigare det är att ta sig över tröskeln ut genom dörren, desto mer nöjd kommer du att känna dig efteråt och desto skönare kommer soffan att vara. Vinterpassen ger alltid dubbel njutning när de är avklarade och varje pass känns som en vinst! Dessutom vill jag slå ett slag för den senaste forskningen kring konditionsträningens effekter på hjärnan (som finns att läsa om i ”Hjärnstark” av Anders Hansen – en fantastisk bok!), och att vi faktiskt blir både mer kvicktänkta, får bättre koncentration och blir smartare av att komma upp i puls och röra på oss. Det är väl incitament nog att byta soffan mot löparskorna en liten stund? Man ångrar aldrig ett träningspass och på vintern är den känslan dubbelt så stark! Soffan står garanterat kvar och väntar på dig när du kommer hem igen. Då kan du med endorfinerna rusande i kroppen krypa ner under filten och läsa hela boken ”Hjärnstark”. Efter det kommer du aldrig mer att tveka på att knyta på dig löparskorna igen.

Tips! Läs en intervju med Anders Hansen, författaren bakom Hjärnstark här. Sen vill du springa, vi lovar.

Tips 2! Följ Helena Olmås för garanterad energiboost.

Helena hälsar att temperaturen på den jätteglada bilden är -17.

Här kommer lite tips för dig som vill klä dig skönt inför vinterns utomhusträning:

Längst in:

bh
Är det riktigt kallt och du inte tänker träna dig svettig, kör på underkläder i ull. Annars polyester eller liknande. Björn Borgs underkläder i sk Hydro-Pro ger till exempel stabilitet utan att kännas.

Strumpor:
75995739-origpic-cb0742.jpg_0_0_100_100_215_314_95
Helena använder kompressionsstrumpor från Gococo. Höga strumpor är att rekommendera. Du vill inte frysa om vristerna, då det ökar risken för skador.

På benen:
peak-performance
Ett par varma löpartajts, gärna med förstärkt framsida är bra för att inte frysa om låren. Alternativt ett par långkalsonger under de vanliga löpartajtsen. Här ett par stabilare tajts från Peak Performance.

Överkropp:
adidas
En varmare undertröja om det är kallt, eller en extra tröja över ditt vanliga träningsunderställ. Adidas undertröja i Primeknit Wool är jätteskön och dessutom snygg.
Riktigt kallt?
jacka
En överdragsjacka är inte fel om du tänker ge dig ut i riktigt kallt väder. Välj en som sitter skönt och inte är i vägen. Haglöfs Spitz jacket har skön passform och ger inte mycket extra vikt.
För rundor i mörker:
soc
En tunn, lätt överdragsjacka med ett reflexok är perfekt när du vill synas i mörkret. Den här kommer från Soc.

För rundor på halt underlag:
hbb-slipstopper
Våga ta i även med ”tveksamt” underlag med broddar på skorna.