Du väljer bra mat för att må bra? Perfekt, men visste du att du med varje tugga även matar tusentals bakterier? Och att de rackarna påverkar allt från din stressnivå och ditt humör till val av partner – ja, magbakterierna! Vår kostexpert Kristina Andersson lär dig allt om dina inneboende och hur du tar hand om dem bäst!

Satsa på syrat
I syrade och fermenterade produkter, som syrade grönsaker, yoghurt och kombucha finns naturligt förekommande bakterier. Det ger dig ett naturligt tillskott av olika sorters godartade bakterier.

Välj lösliga fibrer
Havre, liksom psylliumfrön, baljväxter, chiafrön och linfrön, innehåller lösliga fibrer som är perfekt mat för bakterierna.

Undvik antibiotika

Antibiotikan dödar inte bara skadliga bakterier i kroppen, utan även våra godartade tarmbakterier. Mest känslig för antibiotika är man de första levnadsåren, då tarmbiotan etablerar sig. Respektera den restriktiva användningen av antibiotika och undvik även bakteriedödande ämnen i rengöringsmedel eller kläder. Du dödar dina vänner i magen!

Dra ner på köttet
Rött kött och framför allt fettet i köttet är kopplat till en mindre bra tarmbiota och tillväxt av bakterier som påverkar hälsan negativt. Dessutom kan vi få i oss antibiotika via kött, fisk och fågel om djuren blivit behandlade med det. Genom att välja svenskt kött minskar du risken att få i dig antibiotika då reglerna här är betydligt strängare än i många andra länder.

Skippa tillsatt socker
Tillsatt socker gynnar tillväxten av skadliga bakterier som påskyndar inflammationer i kroppen och som kopplas till fettlever, typ 2-diabetes, hjärtkärlsjukdom och andra inflammatoriska sjukdomar och besvär. Dessutom på-
verkar bakterierna vår hjärna så att vi vill äta mer socker.

Undvik processad mat
Hårt processad mat, finfördelad mjölmat och skräpmat är dels steril (vilket är negativt för tarmbiotan eftersom den behöver mikroorganismer för att kunna blomstra), dels ger den ingen mat åt bakterierna. En del tillsatser påverkar dessutom vår tarmbiota negativt.

Frossa i frukt och grönt
Det är inte bara de lösliga fibrerna som gynnar tillväxten av nyttiga bakterier i tarmen. Även antioxidanter, som polyfenoler som bland annat finns i frukt, grönsaker, bär, örter och kryddor, främjar tillväxten av de goda bakterierna. Polyfenolerna har dessutom en antiinflammatorisk effekt.

Ät rent men osterilt
Rena råvaror som potatis, rotfrukter, nötter, avokado, grönsaker och baljväxter ger rester vid nedbrytningen – fibrer – som fungerar som mat åt bakterierna. Dessutom är den inte steril på samma sätt som processad mat, utan det finns större chans att du får i dig mikrorganismer när du äter den.

Lite skit rensar magen!
I västvärlden lever vi i en ren miljö och vi har tillgång till rent vatten, vilket gör att vi har avsevärt högre överlevnadsgrad jämfört med i mindre utvecklade länder. Men den rena miljön kan faktiskt också ställa till problem. Lagom är bäst. Lite skit rensar magen – eller rättare sagt gynnar mångfalden i tarmbiotan. Att barn som till exempel växer upp på bondgård har mindre risk för allergier, och att allergier och autoimmuna sjukdomar är betydligt mer sällsynta i utvecklingsländer, kan förklaras med att de också har större artrikedom och mångfald i tarmbiotan.

Kristina Andersson