Träna hjärnan.

Även hjärnan presterar bättre om du tränar den. Stärk ditt närminne med läsning, sudoku, koncentrationskrävande sporter och schack.

Fokusera.

Många småsaker på en gång är uttröttande för hjärnan. Fokusera på en sak i taget. Jobbigt? Skriv en lista på saker du behöver komma ihåg så kan du släppa dem för stunden.

Stressa ner.

Hormoner som utsöndras när du stressar gör att hjärnan tappar sin förmåga att sortera bort intryck. Det försämrar fokusen och gör minnet sämre. När allt blir ett virrvarr: stanna upp, blunda och dra några djupa andetag. En kort stunds andning gör skillnad som märks omedelbart.

Pausa.

Hjärnan är liksom resten av kroppen beroende av återhämtning för att kunna prestera max när det gäller. Tänk som när du tränar – ju hårdare träningsperiod, desto viktigare är vilan. Ju mer intryck för hjärnan, desto viktigare med vila. En stunds meditation, en lugn lässtund, skön musik, en skogspromenad är bra sätt för att låta hjärnan återhämta sig. Avsätt en daglig stund för det.

Motionera.

Att träna eliminerar stress, ökar ditt syreupptag och får dig att tänka bättre. Oslagbart!