Du ska inte tro det blir jul, ifall inte nån sätter fart.
Baserat på forskning har det psykologiska gymmet Habitud satt ihop 24 psykologiska träningstips för att ta till vara på den positiva effekten som julen faktiskt kan ge. Istället för att säga att du gillar eller ogillar julen får du med “Min habitudkalender” träningstips som hjälper dig att skapa julen på det sätt som du själv trivs med. Se till att inte missa några luckor!

Lucka 22: Mer kontakt med äkta känslor

Runt julen spenderar vi ofta mer tid med vänner och familj. Hur kan vi göra för att bjuda in till en stark känslomässig kontakt vid sådana tillfällen?
Detta undersöktes i en studie av psykologiforskarna Allison Tackman och Sanjay Srivastava. Försökspersonerna fick se ett lustigt och ett sorgligt filmklipp. Antingen instruerades deltagarna att reagera naturligt på scenen eller undertrycka sina känslor, medan de filmades. Utomstående betraktare upplevde de som behärskade sina känslor som mindre utåtriktade och sympatiska än de som uttryckte sina känslor. Srivastava menar att det skulle kunna förklara varför personer som undertrycker sina känslor kan ha svårare att komma andra nära.

Utmaning: När du umgås med någon du tycker om nästa gång, notera när du känner varma känslor och låt det synas på dig.

Klicka här när du gjort utmaningen så får du feedback!