1. Protein (kött, fisk, fågel, quorn, tofu, ägg) är det näringsämne som mättar bäst i förhållande till hur många kalorier du får i dig när du äter dem. Det gör att du håller dig mätt länge och minskar ditt sötsug.

2. Protein ökar din kropps värmeproduktion vilket gör att hjärnan – för att skydda kroppen mot överhettning – skickar starka signaler som gör att du ska känna dig mätt. Toppen för dig som behöver gå ner i vikt.

3. Marina proteinkällor (fisk) har visat sig ge goda effekter på hjärt- och kärlhälsa. Tidigare har man trott att det var det nyttiga fettet i fet fisk som gjorde gott, men nu har man sett samma effekter av mager fisk.

Källa: Näringsfysiolog Kristina Andersson

Mindre kött, mer hälsa…
…det visar en studie gjord vid Harvard universitet.
En genomsnittlig svensk äter 1,3 kilo kött i veckan – egentligen inte så mycket om man slår ut det på samtliga måltider. Men forskningen visar att vi skulle må betydligt bättre om två köttportioner i veckan byttes ut mot fisk och om vi undvek processat kött som korv, skinka och bacon. Testa!

Redaktionen tipsar: Läs mer om Kristina Anderssons råd i bloggen Healthy Eating. Läs också om hur du får i dig protein utan att äta kött enligt livsmedelsverket här.