Julrush? Lite slitigt? Vi fattar! Men, du orkar och snart sitter du förhoppningsvis där med belöningar som sjukt bra julklappar tindrande ögon och universums godaste julskinka. Det är värt det! (Och om inte, våga sättaner foten och säga stopp, det behöver inte vara som det alltid har varit…).

Om du känner att du ändå är rätt ute och bara behöver en liten extra skjuts för att orka – använd dig av dessa knep:

Sök ljus. Hellre än varmkorv i solen än en sallad inomhus för hälsan såhär års. Så se till att alltid – oavsett väder – vara ute i dagsljus en stund varje dag. Ljuset ser till att din kropp producerar må bra hormoner som serotonin som gör dig glad och harmonisk. Det är lätt att falla in i rutiner och måsten som innebär att många av oss bara är ute minuten det tar att gå till bilen/bussen/tunnelbanan och inne resten av dagen. Då blir man trött! Det ÄR värt det, och en kvart utomhus mitt på dagen får du till om du prioriterar, vi lovar.
Skippa socker. När tröttheten sätter in är det lätt att ta till något sött för att pigga upp sig. Tänk tvärtom. Socker ger en energikick som alltid följs av en dipp som blir ännu värre en innan. Ät istället en frukt och lite nötter som ger både sötma, fibrer, vitaminer, nyttiga fetter och energi som räcker länge.
Rör dig. Det är när du är som tröttast du behöver fysisk aktivitet som mest. Träningen ökar syretillförseln till hjärnan och sätter dessutom fart på hormoner som gör dig pigg och glad. En promenad på lunchen? Eller rent av en löprunda? Superstressad? Prioritera yoga!