Stretch? Onödigt? Tråkigt? Stelt? Nej, tvärtom! Här är tre anledningar att mjuka upp kroppen.

1. Ger bästa hållningen. Stretchandets vara eller inte vara debatteras flitigt. Och visst, ofokuserat slentrianstretchande gör inte mycket nytta. Men att fokuserat sträcka ut de muskler som är för korta och som på grund av det gör det svårt (eller omöjligt) att hålla en korrekt kroppshållning – det är en annan sak.

Ta reda på var du är stel (ta hjälp av en tränare eller sjukgymnast) och fokusera på att stretcha de musklerna i kombination med att stärka dina svaga punkter. Det kommer ge en skönare kropp och skydda dig från skador.

2. Rörlighet är din kraftkälla. Begränsad rörlighet blir som att träna i bojor, din kropp vill göra mer, men det tar emot. Släpp bojorna och du kommer känna dig så mycket starkare.

3. Det är kul. Zzzzzzztrech… snark! Glöm det! Testa Garuda, Soma move, Organic bodywork, flödande yoga eller pilates. Rörlighetsträning kan vara både utmanande och härlig.

Vill du ha inspiration? Kolla in Cecilias video… styrka och smidighet i ljuvlig kombination! Kan hon kan du, det träningen kräver ger den också tillbaka.