Snaart är våren här! Men tyvärr inte riktigt än… Här är 21 enkla tips som snabbt piggar upp i vinterdimman!

Sträck på dig.
Att sitta och säcka ihop vid skrivbordet är inte ett bra sätt att piggna till på. Nej, sträck lite på ryggen och bak med axlarna så kommer du både att se piggare ut och känna dig piggare. Blir du trött av att sitta ner när du jobbar, se till att få ett höj- och sänkbart skrivbord och stå upp och jobba delar av dagen. Det kommer att hjälpa!

Vrid på skrivbordet.
Om du har möjlighet att möblera om på jobbet, vrid om skrivbordet så att det är riktat mot ett fönster. Du kommer att få ljus och dessutom en utsikt att kunna vila ögonen på ibland, vilket också piggar upp mer än att stirra in i en vägg eller en annan kollegas datorbaksida.

Låt bli energidryckerna.
Håll tassarna borta från Red Bull-kylen! Visserligen kan du få en koffeinkick, men risken finns att du faktiskt får i dig för mycket koffein. Drick i så fall hellre kaffe som inte alls är lika lätt att överkonsumera. Dessutom innehåller många energidrycker socker som ger ett svajigt blodsocker vilket bara gör dig tröttare.

Lär dig meditera.
Stäng av omvärlden i några minuter genom att meditera. För många fungerar det som en omstart av hjärnan när den är full av intryck och problemlösningsuppdrag. Börja enkelt. Sitt på en stol eller på golvet och fokusera enbart på din egen andning. Hur den känns, var den känns och hur den låter. Alla andra tankar låter du bara åka rakt igenom hjärnan utan att de stannar upp.

Tänk inte på hur trött du är.
Att hela tiden upprepa för sig själv att man är såååå trött och inte orkar någonting kommer inte att göra dig piggare. Försök i stället att vara alert, koncentrerad på dina uppgifter och intala dig själv att du visst är pigg. Det kanske låter töntigt, men hjärnan går att lura.

Måla naglarna röda.
Bara att vila ögonen på något rött, till exempel rubiner eller varmt röda chilifrukter kan ge en ögonblicklig energiboost, enligt brittisk forskning. Nu är det ju inte vetenskapligt bevisat att just tio vackert röda naglar gör att du bockar av lika många extra grejer på att-göra-listan, men det skadar inte att försöka.

Testa D-vitamin.
Så här års är vi inte bortskämda med solljus och det bleka vinterljus vi trots allt får är lite för svagt för att kunna få huden att börja producera D-vitamin. Gå och kolla om du har D-vitaminbrist och skaffa därefter tillskott.

Hjälp en kollega.
Om du tänker efter är de dagarna när du är tröttast på jobbet förmodligen inte de då har mest att göra. Att inte ha något för händerna hela tiden kan göra att vem som helst somnar till lite. Se till att ha saker att göra så kommer du att känna dig piggare. Har du slut på uppgifter – hjälp en kollega! Forskning visar dessutom att den som är snäll och hjälpsam också känner sig piggare.

Läs också: 14 tips som boostar din energi – ända fram till våren!

Rensa bland energitjuvarna.
Om du har en kompis som envisas med att sno den lilla energi du har över genom att älta sina problem om och om igen eller bara ta dig för givet, sätt stopp! Du behöver din energi och för att behålla den kan du behöva säga nej till folk som inte ger, utan tar energi. Umgås mer med dem som får dig att skratta och mindre med dem som gör dig arg, ledsen eller besviken.

Träna rätt saker.
Att röra på sig gör dig piggare än att vara stilla – punkt. Men om vi nu ska maxa din energi ska du försöka att få ordentlig fart på din cirkulation och det får du lättare om du till exempel springer eller hoppar än om du kör bicepscurls. Om du ska köra ett riktigt tufft pass kan det vara bättre att göra det på efftermiddagen eftersom du kan hamna i en riktig koma efter att ha tagit ut dig helt. Men du kommer att sova gott.

Skaffa en ljusterapilampa.
Saknas det naturliga ljuset kan vi också skaffa det på konstgjord väg. Ljusterapilampor som du kan sitta framför eller en väckarklocka med gryningsljus som tänds 45 minuter innan du vaknar kan hjälpa även den tröttaste.

Jobba mest när du är som piggast.
Nu har inte alla möjlighet att styra sina arbetstider, men om du kan det, försök att styra ditt arbete till när du är som piggast. Alla är inte morgonmänniskor. Till och med den fyrkantigaste chef kanske kan tänka sig att rucka på stämpelklockan om du förklarar att du får mer gjort mellan 10 och 19 än mellan 08 och 17.

Lös dina ledsenproblem.
Det är sjukt jobbigt att vara ledsen eller orolig. Om det är något som bekymrar dig försök att ta tag i problemet och lösa det i stället för att det ska gnaga och få dig att tappa energi och ork. Dessutom kan du känna dig piggare bara av att du faktiskt tar tag i saker och agerar i stället för att bara sitta passiv och oroa dig.

Kolla järnläget.
Inte bara D-vitaminbrist kan göra oss trötta. Har du brist på järn kan det också göra att energin inte räcker till. Du är framför allt i riskzonen om du har rikliga menstuations-blödningar eller är vegetarian eller vegan.

Morgonträning FTW!
Tränar du på morgonen kommer kroppen igång och du blir piggare hela dagen. Brukar du bli trött efter jobbet kanske du hoppar över träningen ibland, men med morgonträning har du det gjort redan före jobbet.

Släpp in luft.
Det känns kanske inte så lockande att öppna fönstret och släppa in yrsnö och drivis, men faktum är att ingen blir pigg om det är varmt och syrefattigt. Nej, på med en extra kofta och släpp in lite vinterluft på arbets-platsen. Både kylan och till–skottet av syre, och kanske doften av snö, gör att du får en ny kick av energi.

Sluta snooza.
Men det är ju så sköööönt! Jo, det kan vara skönt att snooza
i stunden, men forskning visar att du inte alls blir piggare av de där extraminuterna sömn, tvärtom. Den upphuggna sömnen stör din sömnrytm och gör att lugnet som ska infinna sig när du vaknar uteblir. Det är nämligen inte alls lugnande att bli väckt av en väckarklocka flera gånger med några minuters mellanrum.

Cykla till jobbet.
Ja, det kan kännas motigt att slira fram i snömodden, men har du möjlighet att cykla eller kanske gå, till jobbet eller affären, gör det. Var ute så mycket du bara kan. Den kalla luften, ljuset (i den mån du råkar vara ute när det faktiskt är ljust) och den fysiska aktiviteten gör underverk med din energi.

Drick vatten.
Trött, tröttare, törstigast. Har du druckit ordentligt idag? Nej, vi menar inte att du ska bälga
i dig vatten konstant, det vet vi att det inte är nyttigt för kroppen, men ta ett par glas om du känner att du kanske har druckit lite för lite. Bara att dricka det kalla vattnet kan pigga upp även om du egentligen inte var törstig.

Vila.
Ett knep många av oss, faktiskt, glömmer bort. Se till att du har vilodagar från träningen och att du får återhämta dig, inte bara genom sömn och mat, utan också genom att vara stilla. Det är okej att kolla på en hel tv-serie en lördag om det är det din kropp behöver, men kanske inte varje dag.

Fake it ’til you make it.
Det kan låta helt knäppt, men forskning visar att om du känner dig trött, nedslagen och mentalt utpumpad hjälper det att ställa framför en spegel och le. Ett riktigt brett leende kan nämligen lura kroppen och hjärnan att det är så vi känner oss –pigga och glada. Så sträck på dig och le!

Nina Nyström