Ja, det är mörkt. Det är kallt. Det är skönt att fantisera om att ligga i soffan hela dagarna. Men vänd på det i stället och tänk på hur du kan få din energi att flöda. Snabbt och ända fram till våren.

Se ljuset!
Oavsett när du vaknar är det viktigt att du ganska snabbt får in ljus i systemet. Skippa dimmern och öppna gardinerna direkt när du vaknar så att hjärnans vakensystem drar igång. Det må låta brutalt, men ljus får igång dig direkt och du hinner inte gå in i dåsigheten.

Frys häcken av dig.
Avsluta morgonduschen med ett par minuter av iskallt vatten. Det framkallar inte bara högljudda isande skrik, utan forskning visar att det också sveper bort sömnighet efter natten. Är en komplett isdusch för mycket för dig? Skölj åtminstone ansiktet ett par gånger i riktigt kallt vatten för att vakna till.

Fnissa på.
Det är inte bara roligt att ha roligt, du blir pigg också. Kolla in en ståupp-show med Elina Du Reiz, lyssna på ett avsnitt av Mammas nya kille eller prata med din roligaste kompis. Ett gott skratt ger ökat blodflöde i hela kroppen och gör att du blir piggare.

Titta på gulliga katter på nätet.

Va? På riktigt? Ja, amerikansk forskning visar faktiskt att du får mer energi och förstärker dina positiva känslor om du ser gulliga katter göra knäppa grejer. Så släpp allt och surfa loss på Youtube.

Ät bra mat.
Ja, det säger sig självt att du blir piggare av bra mat. Se till att få i dig färgglad mat med massor av vitaminer, det är inte säkert att det är lika lätt som på sommaren när fräscha sallader känns som rimliga måltider, men även grytor kan vara färgglada.

Upp och hoppa.
Om du sitter och nickar till vid datorn eller på föreläsningen, ställ dig upp. Hoppa upp och ner några gånger, gör några knäböj eller ett par burpees. Kroppen belönar även de kortaste träningspass med en omedelbar energitillförsel. Så hinner du inte gå ut och gå, gör åtminstone några hopp. Eller gå omkring när du pratar i telefon.

Gör en spellista.
Finns det något som peppar lika bra som musik? Nej. Gör en spellista med bara låtar som gör dig pigg och alert. Eller be någon peppig kompis komponera en sådan åt dig.

Klä dig okej.
Upp med handen den som känner sig piggare när man sätter på sig ett par mjukisbrallor, raggsockor och en sliten t-shirt. Nä, just det. Du kommer att känna dig piggare om du faktiskt klär dig ordentligt, fixar håret lite och kanske till och med spexar till det med lite mascara och lite färg på de vinterbleka kinderna.

Gå ut på lunchen

Sitt inte bara och sleva i dig din matlåda i lunchmatsalen för att sedan gå direkt tillbaka till skrivbordet. För att du ska slippa klockan-tre-dippen när ögonen åker igen är det bäst för dig att du går ut och går lite på lunchen. Ärligt talat är det ju enda stunden på dygnet då det kan vara lite ljust så här års. Lite ljus i ansiktet kan motverka att sömnhormonet melatonin tar över.

Skippa alkoholen.
Okej, ingen jätteöverraskning kanske, men du blir tröttare om du har druckit alkohol kvällen innan. Och det behöver inte vara några stora mängder för att det ska påverka sömnen. Du kanske somnar lättare, men sömnen får sämre kvalitet och det är vanligare att man snarkar om man har druckit.

Ät frukost.
Äter du frukost minskar du risken att drabbas av sötsug före lunch och håller dig piggare hela dagen. Det är som att frukosten sätter standarden för hela dagen. Du bör äta protein, kolhydrater och fett för att stå dig ända fram till lunch, så är du en grötmänniska, ät också ett ägg.

Byt koffein mot kolhydrater.
För att verkligen få energi behöver du äta, inte dricka kaffe. Du kan bara få egentlig energi från kalorier, så i stället för att trängas i kaffekön, ta en knäckemacka med avokado, en smoothie med bär och yoghurt eller en näve nötter och russin. Då får du både kolhydrater och protein som håller dig igång. På riktigt.

Ta ett tugg.
Att tugga tuggummi gör att du blir mer alert – och det funkar även med sockerfria varianter. Flera studier har visat att tuggummituggare hade snabbare reaktionstid, var mer fokuserade och var på bättre humör än de som inte tuggade. Det kan vara så att tuggandet ökar blodflödet och halten av må-bra-hormonet oxytocin i hjärnan. Men använd dina superkrafter noga, de håller bara i sig i 15 minuter.

Andas som en drake.
Den här andningen har visat sig kunna förbättra din uppmärksamhet och förbättra din reaktion. Sitt på en stol, spänn magen och dra in magen mot ryggraden så att du pressar ut luft genom näsan. Slappna sedan av i magen. Då bildas ett minivakuum som låter luft åka tillbaka in. Upprepa tio andetag eller mer. Ta sedan en paus och andas som vanlig innan du upprepar om du vill.

Nina Nyström