HEALTHY TRAINING

Perfect Never

När blev viljan att vara perfekt en trend? Jag har länge kämpat emot den trenden, med hjälp och på egen hand. En trend som jag med ett tidigare kontrollbehov inte vill anamma. Vi ska ha den perfekta kroppen, den perfekta träningen, en perfekt harmonisk familj, fantastiska middagar för vännerna, ett vackert hem och på det en lyckosam karriär. Vi ska bekräftas och tyckas om av alla. Det är som att lägga ett stort pussel, många bitar som ska passa och det ska helst läggas snabbt och alla bitar ska passa perfekt! Men livet är inte en rak väg som aldrig svänger, det är upp och ner och aldrig perfekt!

Jag kämpar emot den perfekta trenden och det genom att omge mig med människor som accepterar mig för den jag är och som accepterar sig själva som dem är. Människor som inte dömer och inte vill ändra på mig. Människor som tar sig tid att lyssna och har viljan att förstå varför jag gör som jag gör.

Perfekt existerar inte!

Foto: Lena Gunnarsson

HEALTHY TRAINING

Träna för fjällsemester

Gillar du att semestra i fjällmiljö?  Under hösten har jag tränat för en planerad fjällsemester, inte för att man behöver träna specifikt för det men det är alltid kul och bygger upp en förväntan inför äventyret.

Pass 1:
Valfri uppvärmning, gärna rörlighet.
Enarmpress 1-2-3-1-2-3 reps per sida
TRX rodd 25 reps
Goblet squat 2-3-5-2-3-5 reps
Sving 75 rep
Farmers walk 15 sek per sida följt av 30 sek och 45 sek
Björngång

Pass 2:
Tung, belastad (viktväst eller ryggsäck) promenad eller backträning ca 60 min.

Pass 3:
Ca 400 m gång följt av ca 100 m sprint. 4×400/100m

Pass 4:
Valfri uppvärmning
Enarmspress 1-2-3-1-2-3 reps per sida
TRX rodd 25 reps
10 sving + 5 Goblet squat
10 sving + 4 Goblet squat
10 sving + 3 Goblet squat
10 sving + 2 Goblet squat
10 sving + 1 Goblet squat
Farmers walk 3 x 30 sek
Tung, belastad promenad 15-60 min

Inspiration från Dan John.

HEALTHY TRAINING

Livet är större än muskler

Att reflektera är supernyttigt. Skapa tid och plats för tankar.

Igår intervjuades jag av ett magasin om hur jag ser på träning i ett livet ut perspektiv med livskvalité.

Lätt att fastna, glömma sig själv och livet. Jag ”unnar” mig hellre livet, att må bra, vara glad och fylld av energi. Både på jobbet, bland vänner men även när det är bara jag.

Att leva är fantastiskt och tro mig, livet är mer än marklyft och chins.  Det är så lätt att tänka mer, tyngre, snabbare än att ta sig tid att uppskatta det man faktiskt redan har och bibehålla det. För de allra flesta räcker träna för att leva ett energifyllt liv, inte tvärtom!

Vårt liv är så mycket större än våra muskler.

HEALTHY TRAINING

Högintensivt, men inte alltid

Det är ingen hemlighet att jag gillar tidseffektiv träning. Men så har det inte alltid varit. Tidigare och innan mina barn tränade jag gärna långa pass, allt ifrån aerobics, spinning till långa splittade gympass. Många timmar tillbringades på gymmet men ändå först efter mina barn, när tiden var knapp, som jag kände mig stark på riktigt och inte lyfta tungt stark utan stark i funktion, centralt som perifert. Jag hittade cirkelträningen samt kettlebellen, styrka och kondition i helkroppsträning.

Vad är tidseffektivt och räcker det? Tidseffektivt för mig är mellan 20-40 minuter och det räcker om intensiteten är hög.

Tränar jag alltid kort och högintensivt? Nej, jag gillar kontraster och är helt övertygad om att kropp och knopp behöver även det långa lugna. Att landa i rörelsen, känna och bemästra. Ett tungt styrkepass, en lång stund på mattan eller i naturen ger hållbar hälsa.

Perioder då tiden är knapp håller jag igång kroppen med valfri rörelse, ett intensivt träningspass eller en rask promenad. Bara 30 minuter behövs. (#bara30 på instagram)

Igår tränade jag ett kettlebell komplex med några enkla rörelser – marklyft, rodd, frivändning och press. 1 repetition av varje övning är en runda. Två rundor per sida innan nästa sida får jobba. Öka i vikt om du vill mellan rundorna och kör så länge du hinner, orkar.

DSC02578

HEALTHY MIND

Att välja sig själv

Är jag egoistisk för att jag väljer mig själv? Nej och det är inte du heller.

Min kropp och mina känslor är min enda kompass här i livet och det har tagit mig år att komma hit. Tidigare har jag och säkert många med mig låtit andra människors känslor och viljor styra och att försöka lista ut vad andra vill av mig har gjort mig galen.

Nu väljer jag mig själv, litar på mina känslor. Ingen annan kan göra det åt mig. Ingen vet vad som är bäst för mig!

Hur gör du?

Vår fantastiska kropp talar till oss hela tiden, men oftast överröstas av yttre tankar, måsten. Vi måste ratta in rätt frekvens och börja lyssna. Bli bekanta med kroppens reaktioner och sedan lära oss att lita på vad den säger.

Den ökande pulsen, surrandet i bröstet och den stela, blytunga känslan i axlar och mage. När något inte känns rätt spelar det egentligen ingen roll hur många skäl vi kan komma med till varför det gynnar oss. När något är rätt, även om det är nytt och skrämmande, känns kroppen lätt och förväntansfull, den växer.

Blunda, skanna din kropp och sluta oroa dig så mycket om vad andra människor tycker och tänker. Kom hem till dig själv du också.