HEALTHY RECIPES

Hej smoothie!

Sol och värme lockar fram smoothigenen hos mig. Råcentrifug, mixer, frukt, bär och grönsaker får hedersplatsen i köket.

GRANATSTYRKA
Granatäpple, jordgubbar, äpplen och krossad is

DRUVNÄRING
Päron, spenat, gröna vindruvor, pumpafrön och krossad is

TROPISK FÖRFRISKNING
Banan, mango, papaya, mandelmjölk,ingefära, lime och krossad is

ÄPPELATTACK
Äpple, mango, apelsin, lite honung och iskallt vatten efter smak

HEALTHY TRAINING

Det gäller att röra sig

Arbetsmiljö är ett frekvent återkommande ämne i mötet av klienter. Vår kroppshållning avslöjar mycket om vår arbetssituation men även hur vi mår. Som småföretagare (ensamföretagare) har oftast en och samma person ansvar för vitt skilda frågor, allt ifrån budget, produktion, kundrelation, marknadsföring och personalfrågor. Något jag verkligen kan relatera till.

Min kroppshållning och funktion i min kropp har utan tvekan förbättrats under åren som personlig tränare på heltid. Värre var det under mina år som tandläkare. I det kliniska arbetet inom tandvården hamnar man ofta i en arbetsställning där huvudet hålls framåtböjt för att få god insyn i munnen. Armarna hålls i ansträngande positioner och ofta saknas möjlighet till avlastning. Arbetet kräver stor precision och koncentration. Rätt ensidiga arbetsställning.

Alla arbetsplatser har sin arbetsbelastning och det är viktigt att ledningen/företagaren ser vinst i en långsiktig hälsosatsning genom att koppla hälsa till affärsplanen.

Det är enkelt … nej, låt mig omformulera … det blir enkelt om satsningen är inkluderande och lättillgänglig. Enkla rörelser, och gärna anpassade till arbetsmiljön. Det räcker med att röra på sig i en minut varje halvtimme och detta är tyvärr något inte alla uppnår idag.

Tandläkarna Wassenius rustad för en JobOut. Handträningsboll i receptionen.

Gummiband i personalrummet.

Och varför inte i väntan på patient.

Färgglad och enkel friskvård för alla som utnyttjar den. Tandläkarteamet bygger en stark rörelsebas på arbetsplatsen för att sen komplettera med gym och konditionsträning under och efter arbetstid.

HEALTHY TRAINING

En utmanande söndag

Söndagar är utmanardagar för vår familj och mest utmanade för mig just nu är intervaller. Jag fasar för känslan under men älskar känslan efter ett sådant pass.

Det finns en pulkabacke nära B-ROOM, en obehagskänsla hela vägen dit och i huvudet maler, 10 gånger upp, bara 10 gånger upp, det fixar du. Ja, jag vill bestämma innan, som ett avtalat viktigt möte. 10 gånger upp, det fixar du.

Påhejad av dottern (från filt) och löparen i familjen (mannen) gick det förvånansvärt bra, tills jag insåg att jag sprang ”safe”. Lugnt i tron att jag inte skulle orka annars, rädslan att misslyckas. Vi är i mål, 10 gånger upp är gjort, jag fixade det men innerst inne är jag inte nöjd. Jag hade kunnat mer. Ser stocken och tanken slår mig, lyft den och bär den till toppen, det fixar du!

Söndagens intervallpass med ”viktväst” bjöd på fint väder, illamående, lycka och stumma ben. Men framför allt mental träning i att våga.

 

HEALTHY EATING

Mitt hälsoliv (två)

Mat och mitt ätande. Så svårt och ändå så enkelt.

Varför?

Jag har alltid älskat den frågan, till och med när mina tjejer var små och ställde den hundra gånger dagligen. Under perioder jobbade jag med mitt så kallade kontrollbehov och då ifrågasattes alltid min kärlek till varför. Måste man alltid ta reda på varför? Måste man alltid veta? Kan man inte vara spontan? Spontan, ta dagen som den kommer… ja om man kan acceptera att dagen inte blir som man hoppats. För man hoppas och blir ofta besviken även om man tar dagen som den kommer. Knasigt eller hur?

Måste man alltid veta, ta reda på varför? Ja, jag anser det. Genom medvetenhet kan vi se som det är, acceptera om vi så vill eller påverka. Det är först då vi kan förändra åt det håll vi vill.

Varför äter jag? Varför äter du?

För att det är gott och trevligt. För att mat ger energi för aktivitet. Uttråkad, arg, ledsen eller sugen. För att överleva. Vi äter av så många olika anledningar.

Hälsosamt ätande för mig handlar inte om att utesluta eller ångra. Hälsosamt ätande för mig handlar om att lära sig lyssna på kroppen och bli en medveten ätare.

Bilden från en helgfrukost – Avokado, ägg på knäckemacka. Tre varianter på smoothiebowl – mango och chiafrön – mango och jordgubb – hallon, mango och kokos. Äpplekaka och ananas.

HEALTHY LIVING

Mitt hälsoliv (ett)

”Vad är hemligheten bakom ditt hälsoliv?”  Den frågan ställdes till mig häromdagen och jag hade inget snabbt svar att ge. Inte konstigt alls, även om det störde mig till en början, mitt hälsoliv har formats under många år. Ingen spikrak väg och resan tar aldrig slut.

Mitt hälsoliv är en föränderlig resa utan slut.

I januari startade jag 12 veckor med Lifestyle Planner. Förälskad i boken, i tanken om 12 veckor med mig själv. En daglig uppmuntran till reflektion, att stundtals logga ut från jakten och logga in på mig själv. Hur går det? Hur känns det? Hur mår kroppen?

Dessa 12 veckor har kommit att handla om mitt yrkesmässiga liv och jag har fler gånger återkommit till min goda väns fråga och mitt svar. ”Hinner du landa och njuta mellan alla dessa nya projekt” Behövs inte, var mitt snabba svar, jag har meningsfullhet i mina projekt och älskar det jag gör. Jag blev framgångsrik av just den anledningen, att jag älskar det jag gör och finner en djup mening i det … men för att kunna fortsätta den lyckosamma jakten får jag inte tappa nyckeln till den inre lågan.

Nyckeln till den inre lågan har dessa veckor handlat om. Strategier och dagliga reflektioner. Hur går det? Hur känns det? Hur mår knoppen? Hur mår kroppen.

Framgångsrika, insiktsfulla veckor som avslutades med en utbildning för Cecilia Duberg i mental träning.  Jag älskar det jag gör, är passionerad och driftig. Vill inte lägga viktiga delar av mitt åt sidan.  Jag har slutat multitaska, jag styr och håller fokus. Identifierar saker som tar energi och utgör hinder.

Skrev ett inlägg på instagram om att jag under våren har räknat antal arbetstimmar och blev rädd när jag insåg hur mycket tid jag lägger på saker som jag inte ser som arbete, sociala kanaler, maila osv. Hur jag multitaskar,  tappar energi och fokus.

”Get the problem right, not the solution” (ord från Cecilias utbildning).

Dessa fem månader i mitt yrkeshälsoliv har gett mig insikter om mycket. Jobba mindre hade varit lösningen men det är inte problemet. Genom struktur och tydlig strategi jobbar jag smartare (”mindre”) med energi och närvaro.