Anna-Lena

Kanske ditt sommarmål?

Monkeybar, eller armgång, är tungt. Jättetungt till och med, eftersom du måste hänga i en hand i taget, och det är ta mig tusan ingen barnlek. Eller jo, det är ju precis det det är! Min son är grym på armgång. Kanske för att han har gjort det mer än jag och kanske för att han inte har en barlast mitt på kroppen som heter kurvor, kanske en kombination. Oavsett så är han bättre än jag på armgång. Det är långt ifrån alla gym som har en armgångsstege i taket, men de flesta utegym har det, så passa på att tränaa på det här i sommar! Det är grymt bra träning och roligt att träna på.

Lycka till!

Anna-Lena

12 minuter löpning? Skämtar du?

Jag är inte en natural born runner och jag har faktiskt lärt mig att acceptera faktum och gett upp alla ambitioner att springa. Min kropp har tackat mig för det här beslutet genom att ge mig löparmage så fort jag springer längre än någon kilometer. Det går verkligen inte! Som tur är drabbas jag inte av det under tiden som jag springer, jag behöver alltså inte leta upp en mer eller mindre lämplig buske och uträtta mina behov där, utan jag får ont i magen när jag väl är hemma. Jag springer dock ändå ibland. För att jag gillar att vara ute i naturen. Men längre än 5K kan det inte bli, för då finns risken för buskbajs.

Så, nog om mina toalettbestyr. Oftast när jag springer nuförtiden handlar det om shuttleruns på gymmet, alltså fram och tillbaka från vägg till vägg ungefär 30 meter. Det är en rimlig mängd även om man ska göra 5×6 shuttleruns eller så. Idag skulle vi göra 60 – på ett bräde! Dagens pass kunde ha blivit en mental smäll på käften eftersom det bestod av nästan uteslutande flås. Det var:

Inom 12 minuter: 90 kcal Airdyne, var 90e sekund 1 excentrisk lean back pullup (5 sekunder ner)

Inom 12 minuter: 60 shuttle runs, var 90e sekund 4 tunga ryska kettlebellsvingar

Inom 12 minuter: 1450 meter rodd, var 90e sekund 5 sekunder kontrollerat handstående

(Här ovan ser du mig ro med ganska risig teknik. Jag skyller på att jag var trött.)

Det var alltså 36 minuter uppdelat på tre 12-minutare. Ingen extra vila, utan vilan är den tid som blir över när du är klar med det du ska hinna på de 12 minuterna. När du är klar med 90 kcal airdyne är du klar och får vila tills det har gått 12 minuter, och då är det bara att börja på nästa. Under tiden du håller på får du små break var 90e sekund och gör det som står.

60 shuttleruns är ingen fest. Jag var svinarg efter 25 och tänkte att jag aldrig skulle kunna hinna alla 60 inom 12 minuter med alldeles för tunga svingar mellan. Men det gick. Airdyne (Assautbike, Airbike, Asshole bike… Hatat barn har många namn) var inga problem, bara drygt, och rodden kombinerat med handstående var ju rena rama njutningen jämfört med löpningshelvetet. Under rodden och efter passet kände jag mig tokstark, som en amason!

Passet går ju att variera i evighet – håll på med något konditionsmässigt och gör avbrott varje hel minut eller så och gör en styrkeövning. Men gör bara korta breaks. Typ, spring i 12 minuter, varje hel minut gör du 1 pistol per ben eller en wallwalk.

Enjoy!

Anna-Lena

Midsommarträning

Jag är långt ifrån en badkruka, förra julen badade jag i sjön dagen före julafton – ja, utan bastu, men den här midsommaraftonen krävdes det lite fysisk aktivitet för att jag skulle kunna doppa ner hela kroppen i den kyliga vattnet. Jag satte raskt ihop ett litet pass med 5/5 strikta kettlebellpressar, 10 boxhopp och 15 kettlebell high pull. Och så körde jag fem varv av det. Det var superskönt och tog typ ingen tid alls. Sedan var det inga problem att inviga nakenbadsäsongen.

Vill du köra samma pass? Kul!

Pressar: Ska du inte göra fler än 5 per varv gäller det att vikten motsvarar det du orkar just 5 reps med. Det är lätt att fega lite och ta för lätt. Se också till att du inte börjar svanka. Spänn magen, rumpan och låren när du pressar. Då minskar också risken för att du hjälper till med benen. Pressa upp vikten så att armen hamnar nära örat så att du inte pressar utåt.

Boxhopp: Inte så mycket att säga. Hoppa, landa mjukt och kliv ner för att skona hälsenorna.

Kettlebell high pull: Stå så att kettlebellen är precis mellan fötterna och greppa handtaget med båda händerna. Benen är ordentligt böjda. Pressa med benen och när kettlebellen har bra fart drar du den upp mot hakan med händerna. Någonstans mitt på vägen upp finns skrevet – akta det. Jag talar av egen erfarenhet när jag säger att en tung kettlebell inte alls bör komma i hög hastighet underifrån och smälla i med full kraft. Det kändes som att jag skulle klyvas på mitten och muffen blev helt blå och svullen. Akta, helt enkelt. Jag brukar sätta ner kb:n lite längre bak och liksom göra en lätt sving så att den kommer några centimeter ut från mufftrakten. Se bara till att det inte blir en full sving, för då kan du liksom lika gärna göra svingar. Vilket naturligtvis också är bra, men bestäm dig för vilken övning du gör. Inte båda. Samtidigt.

 

 

Anna-Lena

Huggtänder i röven

Jag behöver semester. Jag är så less på att gå upp på morgonen. Less på att ha tider att passa. Är sur och vrång och inte ett dugg rolig för någon. Jag känner igen det här från andra år, precis innan semestern börjar, att humöret störtdyker och jag tappar tålamodet för minsta lilla. Så där som att jag hade huggtänder i röven.

Och då passar ju mina ascoola tajts från Lotus leggings svinbra! De har ju just huggtänder i röven. Eller huggtänder är det kanske inte, det är katt-tänder och inga andra katt-tänder än Cheshire Cat-tänder, alltså katten från Alice i Underlandet. Det är lättare att se hur de ser ut här:

De har supermånga ascoola tajts, men jag rekommenderar er att köra på modellen som heter Athletics, för de andra sitter inte så skönt i midjan. Dessutom kan det vara en bra idé att köpa en storlek större än du tror att du ska ha… Jag fick köpa large för att de skulle sitta bra och mycken kan man säga om min rumpa, men large anser jag inte att den är, jag brukar ha medium.

Nu ska jag morra vidare den här dagen. Puss på er!

Anna-Lena

Jättetung svettpåse

– Kom och känn på min svettpåse!

Gammel-Johan (nej, han är inte uråldrig, men äldst i kompisgänget på Nordic och vi måste ju skilja honom från den yngre Direktörs-Johan) klev lyckligt omkring med en plastpåse där han förvarande kläderna han just hade tränat i. Först var jag skeptisk, men när jag väl tog den i handen var den imponerande tung. Så mycket svett! Vi ser kanske lite rödmosiga och fuktiga ut på bilden som Coach Jenny tog på oss efter passet. Den hett efterlängtade värmeböljan har gjort mitt älskade Nordic till en lokal där bikramcrossfit utövas. De senaste dagarna har jag svettats oerhört mycket på träningarna och det är jag inte van vid. Jag brukar kunna köra ett riktigt flåspass och ändå vara i princip helt torr efteråt. Men nu har till och med mina svettkörtlar kastat in handduken och släppt efter. Jag passade på att kombinera detta faktum med att ha håret i en lång tofs som under löpintervallerna funkade som en handduk och svepte mina axlar torra. Känner mig i skrivande stund inte jättefräsch i håret, men jag försöker se det som kroppseget saltvattenspray.

I morgon bitti blir det hemmaträning, ska lämna på skolan. Hoppas lite på att jag orkar anstränga mig att komma ut på gatan utanför där jag bor medan sonen fortfarande sover och köra lite tuffare träning än jag brukar få till när jag ska träna hemma. Håll tummarna!